Zgodnie z planami, zachodnia obwodnica Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 ma mieć 54 km długości, z czego 5 km będzie stanowić tunel między Policami a miejscowością Święta.
Zespół oceny projektów inwestycyjnych (ZOPI) przy szczecińskim oddziale GDDKiA zatwierdził przygotowane wcześniej elementy koncepcji programowej wraz z wynikami badań podłoża – przeprowadzono m.in. wiercenia pod Odrą na głębokość do 90 m. Wkrótce, na przełomie kwietnia i maja br., decyzję w sprawie tej dokumentacji podjąć ma komisja oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad.
Zatwierdzenie tej dokumentacji będzie oznaczać, że mogą być podejmowane dalsze kroki, działania dla realizacji inwestycji.
Posiadając tę dokumentację osiągniemy poziom przygotowania do przetargu w formule „projektuj i buduj” lub konieczne będą inne kroki, zależące od decyzji podejmowanych na wyższym szczeblu – mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy GDDKiA w Szczecinie.
Ostatnio odbyło się robocze spotkanie przedstawicieli GDDKiA z szefami zakładów chemicznych w Policach i portu morskiego Police – droga i tunel mają poprawić skomunikowanie rozbudowywanych obecnie obiektów przemysłowych.
W decyzji środowiskowej długość tunelu w ciągu zachodniej obwodnicy Szczecina określono na minimum 3,5 km, przy czym w trakcie opracowywania analizowanych obecnie elementów koncepcji programowej uznano, że obiekt, by nie ingerować w istniejące zagospodarowanie, musi być dłuższy – dlatego będzie mieć 5 km. Zgodnie z wybranym wariantem, tunel zacznie się za węzłem Police przy zakładach chemicznych, a skończy w rejonie miejscowości Święta. Poprowadzony zostanie pod infrastrukturą przemysłową, linią kolejową, drogą wojewódzką nr 114 i rzeką Odrą. Będzie budowany przez maszynę TBM (ang. Tunnel Boring Machine), a jedynie miejsca wjazdu i wyjazdu z tunelu powstaną przy użyciu ścian szczelinowych. S6 zachodnia obwodnica Szczecina o długości około 54 km połączy A6 na wysokości Kołbaskowa z węzłem drogowym S3 i S6 w Goleniowie. Wartość inwestycji oszacowano na około 3,2 mld zł.
Równocześnie w Polickim Porcie trwają intensywne prace – budowa terminalu przeładunkowego surowców do produkcji polipropylenu w porcie jest już na na etapie ponad 50 proc. zaawansowania. Polimery Police to jedna z największych inwestycji w polski przemysł chemiczny. Do terminalu będzie dostarczany statkami propan i etylen, z których powstawać mają polimery. W Porcie Police powstają też nabrzeża gdzie będą cumować statki, dostarczające gaz do produkcji propylenu.
źródło https://inzynieria.com/GDDKiA Szczecin