Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Inne

PERN skutecznym narzędziem państwa w budowaniu niepodległości energetycznej

Aż 13 nowych zbiorników na paliwa o pojemności 350 tys. m³ w cztery lata – takim wynikiem może poszczycić się PERN – lider logistyki paliwowej i surowcowej w Polsce. Dzięki temu spółka radykalnie podniosła poziom bezpieczeństwa energetycznego Polski, dając jednocześnie elastyczność gospodarce. Do eksploatacji trafiły właśnie cztery zbiorniki – po dwa w bazie paliw w Dębogórzu i w Rejowcu. Ich łączna pojemność to 128 tys. m³. Nowe zbiorniki w Dębogórzu i Rejowcu to ostatnie elementy drugiego etapu rozbudowy baz paliw, należącego do programu Megainwestycji PERN.

Pierwszy etap obejmował wybudowanie 4 zbiorników o łącznej pojemności 128 tys. m³ w Koluszkach i Nowej Wsi Wielkiej, drugi etap właśnie zakończony to 9 nowych zbiorników o całkowitej pojemności 222 tys. m³ w 6 lokalizacjach: Dębogórzu, Rejowcu, Boronowie, Koluszkach, Emilianowie i Małaszewiczach. Mimo pandemii oraz konieczności pracy w zaostrzonym reżimie sanitarnym PERN zrealizował wszystkie inwestycje w terminie.

– PERN  zrealizował  plany inwestycyjne w założonym terminie. Nowe magazyny o pojemności 350 tys. m3 w istotny sposób wpływają na nasze bezpieczeństwo dostępu do paliw. Mamy za sobą rok pandemii, a mimo to spółka systematycznie przekazuje do eksploatacji kolejne zaplanowane inwestycje. Jestem spokojny o to, że także pojemności w ramach trzeciego etapu rozbudowy baz paliw PERN trafią niebawem do użytku i wzmocnią możliwości PERN – podkreślił Piotr Naimski, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

Paliwowy hub morski

Baza Paliw nr 21 w Dębogórzu powiększyła się o dwa nowe zbiorniki po 32 tys. m³ każdy. Dzięki rozbudowie pojemość magazynowa bazy wzrosła do prawie 260 tys. m³. Wykonawcą prac było konsorcjum: Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), Aldesa Construcciones S.A. oraz MEKRO Sp. z o.o. Cieszymy się, że do grona firm współpracujących z PERN dołączył ten nowy, prężny zespół.Niedługo ruszy budowa kolejnego, podobnego zbiornika, który zostanie oddany do użytku w przyszłym roku. Kompleksowy plan rozwoju bazy i stworzenie paliwowego hubu morskiego obejmuje nie tylko rozbudowę pojemności magazynowych, ale i instalacji transportu rurociągowego, modernizację frontu kolejowego, a także zwiększenie zdolności przeładunkowych nabrzeża tankowców, realizowane we współpracy z Zarządem Portu Morskiego Gdynia S.A. Nowe udogodnienia pozwolą Klientom PERN na bardziej efektywny import i dalszą dystrybucję oleju napędowego.Nowe zbiorniki w Bazie Paliw w Dębogórzu

Nowe zbiorniki w Bazie Paliw w Dębogórzu

– Nasz paliwowy hub morski – terminal produktów naftowych w Dębogórzu to jeden z filarów zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Umożliwiamy naszym Klientom import paliwa na dużą skalę drogą morską z dowolnego regionu świata. Stale podnosimy sobie poprzeczkę i dlatego rozbudowujemy i modernizujemy nasze bazy, czego przykładem jest właśnie zakończony drugi etap programu Megainwestycji – powiedział Igor Wasilewski, prezes PERN. – Mimo epidemii utrzymujemy tempo i jak najszybciej chcemy zrealizować także trzeci etap rozbudowy ­– dodał.

Pojemność magazynowa bazy w Rejowcu wzrosła do ponad 300 tys. m³ 

Ogromną zaletą Bazy Paliw nr 4 w Rejowcu jest jej położenie – w centralnej części Wielkopolski oraz połączenie rurociągiem z Bazą nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej i Płockiem. Dotychczas znajdowało się na jej terenie 59 zbiorników paliwowych o łącznej pojemności ok. 238 tys. m³. Magazynowana jest w nich benzyna bezołowiowa, olej napędowy i opałowy oraz bioestry. Dzięki rozbudowie bazy o kolejne 2 zbiorniki, całkowita pojemność magazynowa zwiększyła się o 64 tys. m³. Wykonawcą prac jest konsorcjum, w skład którego wchodzą: Mostostal Warszawa S.A. jako lider oraz  Mostostal Płock S.A.

– Mimo że w dwóch lokalizacjach budowaliśmy zbiorniki o tej samej pojemności, to inwestycje bardzo różnią się od siebie. Po pierwsze montażem dachów – w Dębogórzu  dachy „rosły” razem ze zbiornikami, w Rejowcu przenosiliśmy je na gotowe zbiorniki. Dodatkowo projekty realizowało dwóch partnerów biznesowych: sprawdzony od wielu lat Mostostal oraz nowy dla nas zespół: Aldesa i Mekro. Firmy zakończyły inwestycje o czasie, dbały o reżim sanitarny na budowach oraz doprowadziły do podobnego finalnego rezultatu. Miło jest czerpać z doświadczenia różnych podmiotów i przekładać to na nasze przyszłe działania – zaznaczył Mateusz Radecki, wiceprezes PERN.

200 tys. napełnionych baków tirów

Każdy z czterech nowych zbiorników ma pojemność 32 tys. m³ i będzie przeznaczony do magazynowania oleju napędowego. Pojemność tych wszystkich czterech zbiorników pozwala na napełnienie ok. 200 tys. przeciętnych baków samochodów ciężarowych typu TIR.Zbiorniki są zbudowane w kształcie walca o osi pionowej i średnicy 43 m oraz wysokości w najwyższym punkcie (środek kopuły): 27,5 m, zwieńczone dachami w kształcie kopuł. Montaż dachu to największa różnica w realizacji budowy w tych dwóch lokalizacjach – w Dębogórzu dachy „rosły” razem ze zbiornikami – były podnoszone przy pomocy siłowników hydraulicznych, natomiast w Rejowcu były budowane obok, a następnie przenoszone dźwigiem na zbiorniki. Do konstrukcji każdego zbiornika użyto ok. 1080 ton stali.Nowe zbiorniki w Bazie Paliw w Rejowcu

Nowe zbiorniki w Bazie Paliw w Rejowcu

Trzeci etap Megainwestycji

Trzeci etap rozbudowy baz paliw PERN jest realizowany w ramach programu Megainwestycji, którego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju, ale także odpowiedź na zapotrzebowanie rynku, które znacząco wzrosło, dzięki ograniczeniu w ostatnich latach działalności tzw. „szarej strefy”. Nowa infrastruktura magazynowa pozwoli na m.in bardziej elastyczny obrót paliwami oraz przechowywanie zapasów interwencyjnych. Efekty będą widoczne już w przyszłym roku – obecnie trwa postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy aż siedmiu nowych zbiorników magazynowych o łącznej pojemności 224 tys. m³ w trzech różnych lokalizacjach: Koluszkach, Nowej Wsi Wielkiej i Dębogórzu.

Zobacz podobne

Kurs na patent żeglarski. Wszystko, co powinieneś wiedzieć

BS

Nowy gazowiec Grupy Unimot. Element strategii w obliczu sankcji na LNG z Rosji

BS

Skoki do wody, antyterroryści i ewakuacja – tak było na Politechnice Morskiej w Szczecinie

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie