Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Inne

PERN skutecznym narzędziem państwa w budowaniu niepodległości energetycznej

Aż 13 nowych zbiorników na paliwa o pojemności 350 tys. m³ w cztery lata – takim wynikiem może poszczycić się PERN – lider logistyki paliwowej i surowcowej w Polsce. Dzięki temu spółka radykalnie podniosła poziom bezpieczeństwa energetycznego Polski, dając jednocześnie elastyczność gospodarce. Do eksploatacji trafiły właśnie cztery zbiorniki – po dwa w bazie paliw w Dębogórzu i w Rejowcu. Ich łączna pojemność to 128 tys. m³. Nowe zbiorniki w Dębogórzu i Rejowcu to ostatnie elementy drugiego etapu rozbudowy baz paliw, należącego do programu Megainwestycji PERN.

Pierwszy etap obejmował wybudowanie 4 zbiorników o łącznej pojemności 128 tys. m³ w Koluszkach i Nowej Wsi Wielkiej, drugi etap właśnie zakończony to 9 nowych zbiorników o całkowitej pojemności 222 tys. m³ w 6 lokalizacjach: Dębogórzu, Rejowcu, Boronowie, Koluszkach, Emilianowie i Małaszewiczach. Mimo pandemii oraz konieczności pracy w zaostrzonym reżimie sanitarnym PERN zrealizował wszystkie inwestycje w terminie.

– PERN  zrealizował  plany inwestycyjne w założonym terminie. Nowe magazyny o pojemności 350 tys. m3 w istotny sposób wpływają na nasze bezpieczeństwo dostępu do paliw. Mamy za sobą rok pandemii, a mimo to spółka systematycznie przekazuje do eksploatacji kolejne zaplanowane inwestycje. Jestem spokojny o to, że także pojemności w ramach trzeciego etapu rozbudowy baz paliw PERN trafią niebawem do użytku i wzmocnią możliwości PERN – podkreślił Piotr Naimski, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

Paliwowy hub morski

Baza Paliw nr 21 w Dębogórzu powiększyła się o dwa nowe zbiorniki po 32 tys. m³ każdy. Dzięki rozbudowie pojemość magazynowa bazy wzrosła do prawie 260 tys. m³. Wykonawcą prac było konsorcjum: Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), Aldesa Construcciones S.A. oraz MEKRO Sp. z o.o. Cieszymy się, że do grona firm współpracujących z PERN dołączył ten nowy, prężny zespół.Niedługo ruszy budowa kolejnego, podobnego zbiornika, który zostanie oddany do użytku w przyszłym roku. Kompleksowy plan rozwoju bazy i stworzenie paliwowego hubu morskiego obejmuje nie tylko rozbudowę pojemności magazynowych, ale i instalacji transportu rurociągowego, modernizację frontu kolejowego, a także zwiększenie zdolności przeładunkowych nabrzeża tankowców, realizowane we współpracy z Zarządem Portu Morskiego Gdynia S.A. Nowe udogodnienia pozwolą Klientom PERN na bardziej efektywny import i dalszą dystrybucję oleju napędowego.Nowe zbiorniki w Bazie Paliw w Dębogórzu

Nowe zbiorniki w Bazie Paliw w Dębogórzu

– Nasz paliwowy hub morski – terminal produktów naftowych w Dębogórzu to jeden z filarów zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Umożliwiamy naszym Klientom import paliwa na dużą skalę drogą morską z dowolnego regionu świata. Stale podnosimy sobie poprzeczkę i dlatego rozbudowujemy i modernizujemy nasze bazy, czego przykładem jest właśnie zakończony drugi etap programu Megainwestycji – powiedział Igor Wasilewski, prezes PERN. – Mimo epidemii utrzymujemy tempo i jak najszybciej chcemy zrealizować także trzeci etap rozbudowy ­– dodał.

Pojemność magazynowa bazy w Rejowcu wzrosła do ponad 300 tys. m³ 

Ogromną zaletą Bazy Paliw nr 4 w Rejowcu jest jej położenie – w centralnej części Wielkopolski oraz połączenie rurociągiem z Bazą nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej i Płockiem. Dotychczas znajdowało się na jej terenie 59 zbiorników paliwowych o łącznej pojemności ok. 238 tys. m³. Magazynowana jest w nich benzyna bezołowiowa, olej napędowy i opałowy oraz bioestry. Dzięki rozbudowie bazy o kolejne 2 zbiorniki, całkowita pojemność magazynowa zwiększyła się o 64 tys. m³. Wykonawcą prac jest konsorcjum, w skład którego wchodzą: Mostostal Warszawa S.A. jako lider oraz  Mostostal Płock S.A.

– Mimo że w dwóch lokalizacjach budowaliśmy zbiorniki o tej samej pojemności, to inwestycje bardzo różnią się od siebie. Po pierwsze montażem dachów – w Dębogórzu  dachy „rosły” razem ze zbiornikami, w Rejowcu przenosiliśmy je na gotowe zbiorniki. Dodatkowo projekty realizowało dwóch partnerów biznesowych: sprawdzony od wielu lat Mostostal oraz nowy dla nas zespół: Aldesa i Mekro. Firmy zakończyły inwestycje o czasie, dbały o reżim sanitarny na budowach oraz doprowadziły do podobnego finalnego rezultatu. Miło jest czerpać z doświadczenia różnych podmiotów i przekładać to na nasze przyszłe działania – zaznaczył Mateusz Radecki, wiceprezes PERN.

200 tys. napełnionych baków tirów

Każdy z czterech nowych zbiorników ma pojemność 32 tys. m³ i będzie przeznaczony do magazynowania oleju napędowego. Pojemność tych wszystkich czterech zbiorników pozwala na napełnienie ok. 200 tys. przeciętnych baków samochodów ciężarowych typu TIR.Zbiorniki są zbudowane w kształcie walca o osi pionowej i średnicy 43 m oraz wysokości w najwyższym punkcie (środek kopuły): 27,5 m, zwieńczone dachami w kształcie kopuł. Montaż dachu to największa różnica w realizacji budowy w tych dwóch lokalizacjach – w Dębogórzu dachy „rosły” razem ze zbiornikami – były podnoszone przy pomocy siłowników hydraulicznych, natomiast w Rejowcu były budowane obok, a następnie przenoszone dźwigiem na zbiorniki. Do konstrukcji każdego zbiornika użyto ok. 1080 ton stali.Nowe zbiorniki w Bazie Paliw w Rejowcu

Nowe zbiorniki w Bazie Paliw w Rejowcu

Trzeci etap Megainwestycji

Trzeci etap rozbudowy baz paliw PERN jest realizowany w ramach programu Megainwestycji, którego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju, ale także odpowiedź na zapotrzebowanie rynku, które znacząco wzrosło, dzięki ograniczeniu w ostatnich latach działalności tzw. „szarej strefy”. Nowa infrastruktura magazynowa pozwoli na m.in bardziej elastyczny obrót paliwami oraz przechowywanie zapasów interwencyjnych. Efekty będą widoczne już w przyszłym roku – obecnie trwa postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy aż siedmiu nowych zbiorników magazynowych o łącznej pojemności 224 tys. m³ w trzech różnych lokalizacjach: Koluszkach, Nowej Wsi Wielkiej i Dębogórzu.

Zobacz podobne

255. dostawa gazu do Terminala LNG w Świnoujściu

AB

ORP Jastrząb pod polską banderą

BS

Dworczyk o cofnięciu decyzji środowiskowej dla Baltic Pipe: analizujemy sytuację, aby zaplanować dalsze działania

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie