Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Ministerstwo Ważne

Umowa na wykonanie drugiej części drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską podpisana!

20 kwietnia 2021 r. została podpisana umowa na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część II”.

– Dzisiaj podpisujemy kolejną ważną umowę, która pozwoli nam na kontynuowanie prac przy drodze wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanej i w Elblągu. Inwestycja ta jest niezwykle istotna dla przyszłości Polski – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Przekop Mierzei stworzy szansę na rozwój gospodarczy dla wszystkich portów Zalewu Wiślanego, a także znacząco skróci dotychczasową drogę przez Cieśninę Piławską o prawie sto kilometrów. Dzięki podpisanej dzisiaj umowie zostanie zmodernizowany tor wodny rzeki Elbląg oraz wybudowany zostanie most obrotowy w Nowakowie – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Zakres prac obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych, a także budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.

– Podpisanie umowy na drugą część inwestycji to następny krok milowy w realizacji programu budowy nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Dla Urzędu Morskiego w Gdyni jest to szczególnie radosna chwila, kiedy możemy inaugurować kolejną budowę infrastruktury zapewniającej dostęp do polskich portów – w tym przypadku do portu w Elblągu. W obecnej chwili rola transportu morskiego, portów jako centrów przeładunkowych jest  szczególnie istotna i kluczowa w zachowaniu ciągłości łańcucha dostaw. Każdy nowy szlak żeglugowy przyczynia się do wzrostu wydajności, konkurencyjności i budowania przewagi logistycznej polskiej gospodarki – powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Kontrakt zawarty między Urzędem Morskim w Gdyni a firmą Budimex SA obejmuje:

  • przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg na odcinku o długości około 10,4 km i szerokości toru mierzonego w dnie na rzece 60 m, a w rejonie Nowakowa 40 m, w zakresie obudowy brzegów,
  • wykonanie kotew gruntowych o łącznej długości 202 000 mb,
  • wykonanie umocnienia brzegów za pomocą stalowej ścianki szczelnej na długości brzegu 13,3 km,
  • wykonanie umocnienia brzegów za pomocą żelbetowej ściany szczelinowej na długości brzegu 1,7 km,
  • budowę mostu obrotowego na rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, w odległości około 650 m od istniejącego mostu pontonowego.

Z nowej drogi wodnej będą mogły korzystać jednostki o nasypujących parametrach:

  • 100 m długości,
  • 20 m szerokości,
  • 4,5 m zanurzenia,

      dla jednostek jednokadłubowych oraz

  • 180 m długości dla zastawu pchacz plus dwie barki przy tej samej maksymalnej szerokości i zanurzeniu.

Wartość umowy wynosi około 574 mln. zł, a czas przewidziany na jej realizację to 24 miesiące.

Źródło Ministerstwo Infrastruktury

Zobacz podobne

Wody Polskie prowadzą prace zapewniające rezerwę retencyjną Jeziora Słonecznego

KM

Zakończono testy nowego zbiornika LNG w Świnoujściu

PL

W porcie Szczecin w Basenie Kaszubskim powstają nowe nabrzeża

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie