Polski Portal Morski
Stocznie

Z dwóch niesprawnych okrętów podwodnych konstruowany jest jeden sprawny

We Francji trwają innowacyjne prace nad „uratowaniem” okrętu podwodnego o napędzie atomowym Perle. Tylna część okrętu, który został uszkodzony w pożarze, zostanie połączona z częścią dziobową innego okrętu, przeznaczonej do utylizacji jednostki Saphir – informuje CNN.

„Francja przecięła na pół dwa okręty o napędzie jądrowym i połączy w jeden” – napisał portal telewizji CNN.

Okręt Perle typu Rubis został uszkodzony w czasie pożaru w stoczni latem ubiegłego roku. W efekcie dziobowa część stała się niezdatna do użytku. Tylna część 73-metrowego okrętu nie ucierpiała.

„Na szczęście dla francuskiej marynarki wojennej okręt Saphir, który został wycofany ze służby w 2019 r., oczekiwał na utylizację w stoczni w Cherbourg” – informuje CNN.

Francuscy inżynierowie uznali, że dziób Saphira można połączyć z tylną częścią Perle’a, uzyskując w ten sposób jedną sprawną jednostkę. W grudniu uszkodzony okręt przetransportowano do stoczni w Cherbourg.

“Perle został przepołowiony w lutym, a Saphir – w marcu” – podaje CNN, cytując przedsiębiorstwo stoczniowe Naval Group.

Na początku kwietnia tył Perle’a i dziób Saphira zostały umieszczone na specjalnych ruchomych platformach, by następnie mogły zostać precyzyjnie połączone. Prace mają zakończyć się w ciągu kilku miesięcy.

Nowo powstały okręt, który zachowa nazwę Perle, będzie o ok. 1,4 m dłuższy niż oryginał.

Rozpoczęcie kluczowego etapu prac, jak poinformowała Naval Group, zostanie poprzedzone trójwymiarowym modelowaniem cyfrowym.

W rekonstrukcję zaangażowane jest 300 osób, a całe zadanie pochłonie 100 tys. godzin prac inżynierskich i 250 tys. godzin prac przemysłowych – podano. Naval Group nie podała kosztów prac.

źródło: PAP foto: ZBiAM

Zobacz podobne

Statek – muzeum “Sołdek” przed modernizacją w Gdańskiej Stoczni “Remontowej”

Autor

Pierwsza transza na dok dla Morskiej Stoczni Remontowej “Gryfia”

AB

PGZ. Powstało konsorcjum do budowy fregat Miecznik

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie