Polski Portal Morski
Aktualności Extra Porty Ważne

Kongres 590/ Prezes Portu Gdańsk: realizowane są inwestycje za prawie 3,5 mld zł

Koszt wszystkich inwestycji realizowanych obecnie w Porcie Gdańsk opiewa na niespełna 3,5 mld zł – powiedział w środę prezes Zarządu Portu Morskiego Gdańsk (ZMPG) Łukasz Greinke podczas debaty zorganizowanej w ramach 5. edycji Kongresu 590.

W dyskusji pt. „Port Gdańsk oknem na świat dla towarów 590. W kierunku synergii i uwolnienia potencjału polskiego eksportu” oprócz prezesa ZMPG, uczestniczyli m.in. prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Krzysztof Drynda oraz członek zarządu Krajowej Spółki Cukrowej SA Tomasz Olenderek.

Greinke podkreślił, że tak wielkich inwestycji nie było w Porcie w Gdańsku od lat 70. ub. wieku. „Remontujemy w tej chwili i przebudowujemy blisko 5 kilometrów nabrzeży w porcie wewnętrznym. Wybudowaliśmy cały układ drogowo-kolejowy w porcie zewnętrznym. Na te wszystkie inwestycje, jakie realizujemy przez ostatnie pięć lat wydaliśmy ponad miliard złotych, na bardzo małym obszarze. Do tego dochodzi inwestycja Urzędu Morskiego w dostęp od strony wody w postaci nowych torów podejściowych i falochronów, również inwestycja PKP PLK, czyli dostęp od strony lądu. Suma tych inwestycji składa się na blisko 3,5 mld zł. To są naprawdę gigantyczne pieniądze, które na dzień dzisiejszy w porcie już realnie widać” – mówił Greinke.

Przyznał, że w 2020 r. Port Gdańsk odnotował nieznaczny spadek wolumenu przeładowanych towarów. „To głównie z tej przyczyny, że na początek pierwszej fali pandemii zamknięta została de facto największa fabryka świata, czyli Chiny. Towary nie wypływały w kierunku Europy, na czym ucierpiały terminale specjalistyczne, głębokowodne” – wyjaśnił.

„Natomiast mniejsze terminale, zlokalizowane w porcie wewnętrznym pokazały, jak bardzo są uniwersalne i jak szybko mogą się przestawić. My w 2020 r. w tych terminalach właśnie zanotowaliśmy wzrost przeładunków sięgający blisko miliona ton i to wszystko w trakcie realizowanych przez nas prac modernizacyjnych nabrzeży” – zaznaczył.

Przypomniał, że łącznie w I kwartale 2021 r. w Porcie Gdańsk przeładowano ponad 13,3 mln ton towarów, natomiast w analogicznym okresie 2020 r. było to 11,3 mln ton, co stanowi wzrost o prawie 18 proc.

„Dzięki temu awansowaliśmy na trzecie miejsce wśród portów bałtyckich, za rosyjskimi Ust Ługa i St. Petersburg” – podkreślił.

Greinke podał, że podczas na Kongresie 590 Port Gdańsk podpisał umowę ze spółką Cedrob, specjalizującą się w produkcji drobiu. „Ściągamy takie biznesy. Ale takich kotwic w porcie potrzeba jest więcej, bo całe centra logistyczne też decydują o konkurencyjności danego portu” – wyjaśnił.

Poinformował, że Port Gdańsk prowadzi też rozmowy z branżą mleczarską. „Produkty spożywcze, głównie z branży mleczarskiej, cieszą dużym powodzeniem na świecie. Widzimy, że potrzeba magazynów, które są w stanie obsługiwać tego typu ładunki” – dodał.

O dobrej kondycji polskiej gospodarki mówił podczas debaty prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) Krzysztof Drynda.

„W ciągu ostatnich 10 lat wolumen polskiego eksportu wzrósł o ok. 130 proc., a od mniej więcej 2015 r. mamy nadwyżkę eksportu nad importem i w ostatnim roku było ponad 50 miliardów złotych” – podał szef PAIH.

Od 2019 r. w Porcie Gdańsk działa terminal cukrowy. „Wchodząc z inwestycją do Gdańska okazało się, że zaczął nas dostrzegać biznes światowy. Sprzedajemy cukier do bardzo różnych krajów m.in. Egiptu, Izraela i Afryki Środkowej. W tej chwili z dużą prawdopodobieństwa mogę stwierdzić, że jest 50 proc. szansy na to, że kupując cukier w Tel Awiwie czy Hebronie, kupicie nasz cukier. I to dlatego, że mamy tę inwestycję, chodzi tu m.in o bezpieczeństwo produktowe” – mówił członek zarządu Krajowej Spółki Cukrowej SA Tomasz Olenderek.

Rozpoczęty w środę, w wersji online, dwudniowy Kongres 590 koncentruje się na pięciu obszarach tematycznych: bezpieczeństwo zdrowotne i ekologia, społeczeństwo, gospodarka, eksport i ekspansja gospodarcza oraz infrastruktura. Na jednocześnie trzech scenach odbędzie się przeszło 50 paneli dyskusyjnych.

źródło pap fot. Port Gdańsk

Zobacz podobne

Wyjątkowy karabin przez lata leżał w magazynie. „Jedyny egzemplarz w Polsce”

Bartłomiej Czetowicz

Dawno, dawno temu… Historia Portów Szczecin – Świnoujście.

PL

Morska Straż Graniczna. Wyzwania nie tylko dla mężczyzn

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie