Już ponad 400 metrów – taką odległość pokonała „Wyspiarka”, czyli maszyna, która drąży tunel w Świnoujściu. To kulminacyjny moment prac. W najbliższych tygodniach „wielki kret” zejdzie niżej, żeby utworzyć przejście pod rzeką Świną.
Maszyna drąży 10 metrów tunelu na dobę. Jednocześnie układa betonowe pierścienie, które utwardzają podłoże. Cała inwestycja ma zakończyć się we wrześniu przyszłego roku. To wtedy, według planów wykonawcy, kierowcy pojadą świeżo przygotowanym tunelem.
Najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel), której nadano imię Wyspiarka, rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam na początku marca br. Po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.
Gigantyczna maszyna o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstała w Chinach. W październiku rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.
Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce: 1484 metry tunelu drążonego maszyną TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.
Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak.
źródło TVP 3 Szczecin/GDDKIA Szczecin