Polski Portal Morski
Historia

Morskie historie: 66 lat temu zatonął trawler „Czubatka”, nikogo z 14-osobowej załogi nie udało się uratować

W nocy z 9 na 10 maja 1955 roku na Morzu Północnym zaginął trawler projektu B11 „Czubatka”. W katastrofie zginęło 14 członków załogi, nikt się nie uratował. Na tratwie ratunkowej odnaleziono dwa ciała rybaków, którzy zmarli z wyziębienia. Armatorem jednostki było Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich „Odra” w Świnoujściu.

Przyczyny katastrofy „Czubatki” nigdy nie zostały do końca wyjaśnione, chociaż za najbardziej prawdopodobną uznaje się przewrócenie się jednostki, utratę pływalności, a w konsekwencji zatonięcie. Czubatka” zatonęła około 15 kilometrów od zachodnich wybrzeży Norwegii. Po zaginięciu trawlera w prasie pojawiały się nieprawdziwe informacje o wejściu jednostki na minę pozostałą z czasów II wojny światowej. Do dziś nikt do końca nie wie, dlaczego „Czubatka” poszła na dno. Tej tajemnicy już nigdy nie uda się rozwiązać.

Lugrotrawler „Czubatka” był jednym z serii statków rybackich, tzw. „ptaszków”, wprowadzonych do eksploatacji w latach pięćdziesiątych XX wieku. W sumie powstały 63 takie jednostki, „Czubatka” była 49. z serii, wszystkie nosiły nazwy ptaków stąd ich potoczna nazwa „ptaszki”.


Rok później, 4 października 1956 roku również na Morzu Północnym, zatonęła bliźniacza „Cyranka”. Zginęło wówczas 12 rybaków, sześciu udało się uratować. Wtedy coraz głośniej zaczęto mówić, że „ptaszki” mają wady konstrukcyjne i są słabo wyposażone na trudne warunki, w których mają prowadzić połowy. Od lat 60. „ptaszki” zaczęto stopniowo wycofywać z eksploatacji (chociaż już wcześniej udoskonalono ich konstrukcję na jednostkach oznaczonych symbolem B17) część statków udało się sprzedać armatorom z Afryki Zachodniej i Ameryki Południowej.

Kilka „ptaszków” przekonstruowano na jednostki o innym przeznaczeniu. „Puszczyk” stał się statkiem szkolnym Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni i otrzymał nazwę „Zenit”. „Pingwin” po zmianie nazwy na „Nawigator” był statkiem szkolnym Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie. „Azymut” – ex. „Słowik” był statkiem szkolnym


Szkoły Rybołówstwa Morskiego, „Puchacz” po zmianie nazwy na „Horyzont” był statkiem szkolnym PSM w Gdyni. „Cietrzew” – to obecnie żaglowiec „Zawisza Czarny”, eksploatowany do dziś.
„Jarząbka” kupił właściciel firmy farmaceutycznej Johnson & Johnson i przebudował na luksusowy jacht żaglowo-motorowy.

źródło Infomare

Zobacz podobne

NBP uczci 100. rocznicę III Powstania Śląskiego

AB

8 sierpnia 1925. Podniesienie polskiej bandery na ORP „Wilia”

AB

Fregata S/V Dar Młodzieży kończy 39 lat

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie