Zarówno gospodarowanie wodami, jaki przeciwdziałanie zagrożeniom, ograniczanie ryzyk związanych z powodziami, suszami, zatorami lodowymi itd., te wszystkie aspekty wymagają kompleksowego spojrzenia i dyskusji – podkreślił Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu Ministerstwa Infrastruktury rozpoczynając kolejny cykl konsultacji społecznych dotyczących aktualizacji planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy planów zarządzania ryzykiem powodziowym. Tym razem dyskusje dotyczyły regionu wodnego Dolnej Odry i Pomorza Zachodniego.
– W tym kontekście odnosimy się również do kwestii żeglugi i Odrzańskiej Drogi Wodnej – podkreślił minister. Zaznaczył, iż konsekwentne, skoordynowane działania prewencyjne oraz program inwestycyjny są niezbędne, by ograniczyć do minimum zagrożenia klęskami żywiołowymi ale też by prowadzić bardzo racjonalną politykę wodną, połączoną z jej retencją.
Przemysław Daca, prezes Wód Polskich przywołując ramową dyrektywę wodną przypomniał, iż jednym z podstawowych celów działań przedsiębiorstwa jest utrzymanie stanu wód i wspomniane przez pana ministra bezpieczeństwo społeczności zamieszkującej dorzecza i obszary przylegające do akwenów.
Aspekt bezpieczeństwa w dorzeczu Odry jest niebywale ważny. Tu głównym zagrożeniem nie są fale powodziowe przemieszczające się z południa Polski. Ponieważ ukształtowanie dorzecza i jego pojemność powoduje wypłaszczenie takiej fali, co obserwowaliśmy podczas historycznych powodzi. Dla Odry zagrożenie stanowią zatory lodowe, tworzące się na zamarzającej rzece, grożące podtopieniami. Groźne też są tzw. cofki, wlewy wód z Zatoki Pomorskiej przy północnych wiatrach.
To tylko niektóre z aspektów poruszanych podczas konsultacji z przedstawicielami strony społecznej. Uczestnicy nawiązywali również do programów tzw. małej retencji, ale też polityki ściekowej itd. Przywołano też wydarzenie sprzed kilku dni, czyli podpisanie przez szczeciński oddział Wód Polskich umowy dotyczącej budowy najnowocześniejszej w Europie bazy lodołamaczy w Szczecinie Podjuchach. Realizacja tego zadanie wpisuje się także w politykę bezpieczeństwa i ograniczenia zagrożeń przeciwpowodziowych, a także przywracania żeglowności naszych dróg wodnych o międzynarodowym znaczeniu.
pj