Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Adamczyk: przekroczyliśmy półmetek prac na przekopie Mierzei Wiślanej

Przekroczyliśmy półmetek prac na przekopie Mierzei Wiślanej. Nie ma powodów, dla których nastąpiłoby jakiekolwiek opóźnienie robót – zadeklarował w środę w rozmowie z Polskim Radiem minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Adamczyk przypomniał, że niedawno została podpisana umowa na drugi etap prac, który będzie polegał przede wszystkim na udrożnieniu szlaku żeglugowego do Elbląga.

„Przekroczyliśmy półmetek prac na przekopie Mierzei Wiślanej. Nie ma powodów, dla których nastąpiłoby jakiekolwiek opóźnienie robót” – powiedział polityk. Jak dodał, postęp prac w tym projekcie jest „bardzo mocno widoczny”.

„Na samej Mierzei trwają prace inżynieryjne. Wyszliśmy już z ziemi, wszystkie obiekty żelbetowe, mostowe, mosty obrotowe, śluza – nabrały bardzo realnego kształtu, zostały zabite i zabetonowane ściany kanału” – wyliczał minister Adamczyk. Jak wskazał, obecnie starania administracji ukierunkowane są na to, aby „przekop Mierzei Wiślanej, ten szlak komunikacyjny do Elbląga, stał się realny w 2023 r.”.

Gdy w 2018 roku politycy PiS wbijali łopaty przy budowie kanału na Mierzei Wiślanej, opozycja kpiła. Rozpowszechniano memy i sugerowano, że projektu nie uda się zrealizować. – W przyszłym roku chcemy już zakończyć realizację budowy – mówi teraz wiceminister Marek Gróbarczyk, który niewiele ponad 2 lata temu inaugurował projekt razem z Jarosławem Kaczyńskim. – A być może jeszcze w maju przekierujemy ruch na nową drogę 501 stworzoną dzięki nowemu mostowi obrotowemu – dodaje.

Pierwszy etap budowy Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną rozpoczął się w październiku 2019 r. Budowa przebiega zgodnie z harmonogramem. Ma zakończyć się w połowie 2022 roku. Generalnym wykonawcą jest polsko – belgijskie konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.

Całość inwestycji składa się z trzech części. Etap I, który jest aktualnie realizowany, obejmuje budowę Portu Osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym i budynków kubaturowych, w tym kapitanatu Nowy Świat wraz z instalacjami i parkingami. W ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą niezakłócony przejazd nad kanałem, a także powstanie punkt widokowy. Na Zalewie Wiślanym budowana jest wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.

Etap II obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowych wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki, oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego. Trwają przygotowania do podpisania umowy z wykonawcą.

Etap III, scalający całą inwestycję, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Wiceminister ocenia, że obecnie w całym ruchu żeglugowym widać tendencję przesuwania części transportu ładunków do regionu Europy Środkowo–Wschodniej. 

– Na tym korzystają nasze porty. Tak samo będzie się działo z ruchem lotniczym – przekonuje.

– To ogromna szansa dla naszego kraju. Ten dobry czas należy wykorzystać właśnie poprzez stworzenie odpowiedniej infrastruktury. Zabezpieczy ona na przyszłość połączenia lotnicze, które są kluczowe przy budowaniu Polski jako wielkiego hubu transportowo–turystycznego – mówi.

źródło PAP, fot. przekopmierzei

Zobacz podobne

Polski przemysł zyska na rozwoju morskich farm wiatrowych. Dziś branża liczy około 400 firm

BS

SIECI WIDMA – wystawa Ghost Diving Poland

BS

Koniec budowy Nord Stream 2 to dopiero początek

JJ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie