Polski Portal Morski
Historia

Młodszy brat bliźniak M/S „Piłsudskiego”

11 maja 1936 do portu w Gdyni przybył, wybudowany we włoskiej stoczni, transatlantyk M/S „Batory” – jeden z dwóch najsłynniejszych polskich transatlantyków. Ten elegancki statek pływał od 1936 do 1969 r. między Gdynią a Ameryką Północną, a później także Azją.

Przewiózł w sumie ok. 270 000 pasażerów. Statek liczył 160 m długości, zabierał na pokład 760 pasażerów i ponad 300 członków załogi, a pokonanie drogi do Nowego Jorku zajmowało mu od ośmiu do dziewięciu dni. Podczas wojny aktywnie włączył się w walkę o panowanie Aliantów na morzu.

Na jego pokładzie polscy marynarze zabezpieczali lądowanie aliantów w Normandii 6 czerwca 1944 roku. M/S „Batory” (przy pomocy M/S Sobieski) transportował alianckich żołnierzy, broń i sprzęt.Jego starszym bratem bliźniakiem był najnowocześniejszy polski transatlantyk M/S „Piłsudski”. Wybudowany we włoskiej stoczni w ciągu 290 dni został zwodowany 19 grudnia 1934 roku. Podczas uroczystej ceremonii matka chrzestna statku – Wanda Pełczyńska – nadała mu imię Pierwszego Marszałka Józefa Piłsudskiego.

Swoją morską przygodę M/S „Piłsudski” rozpoczął 27 sierpnia 1935 r. rejsem wycieczkowym z włoskiego portu w Trieście do Gdyni. Na pokładzie znajdowało się 738 pasażerów. 12 września o godz. 11:00 w Gdyni transatlantyk witało blisko 30 000 przybyłych z całej Polski osób. Uroczystość podniesienia bandery na „Piłsudskim” miała miejsce 3 dni po jego wpłynięciu do Gdyni. Mówiono o nim pływająca ambasada kultury – tak był nazywany ze względu na to, że jego wnętrze projektowane było przez 79 artystów z całej Polski.

Wybuch wojny 1 września 1939 r. zastał „Piłsudskiego” w rejonie Orkad na brytyjskich wodach terytorialnych, w drodze powrotnej z Nowego Jorku. 11 listopada 1939 r. „Piłsudski” został oddany w czasowy czarter brytyjskiemu Ministry of Shipping. Zatonął podczas misji w listopadzie 1939 roku. Do dzisiaj nie jest jednoznacznie określona przyczyna zatopienia „Piłsudskiego”. Nie wiadomo, czy była ona dziełem nieznanego okrętu podwodnego, czy min magnetycznych. Oficjalna wersja podana na posiedzeniu Gabinetu Wojennego 27 listopada 1939 r. mówiła, że statek został storpedowany.

źródło :IPN

Zobacz podobne

Okręt muzeum ORP Burza udostępniony do zwiedzania

BS

Uniwersytet Morski w Gdynii. Historia opowiedziana zdjęciami

AB

Niemieccy nurkowie wyłowili z Bałtyku maszynę szyfrującą Enigma

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie