Pogłębienie toru wodnego do Świnoujścia – tak, aby do tego portu mogły wpływać możliwie jak największe jednostki – zakłada jeden z punktów programu „Polski Ład”, który przyjęła Zjednoczona Prawica.
– To ogromna inwestycja – zapewniał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
– Ogromny koszt, dlatego też zapisujemy go w „Ładzie” i zakładamy, że to środki o wartości około czterech miliardów złotych, z dużymi uzgodnieniami. Przecież będziemy musieli prowadzić negocjacje ze stroną niemiecką, ale bezwzględnie chcemy to uczynić, bo to jedyny moment i okazja ku temu, aby stworzyć rozwiązanie już na stałe – tłumaczył Gróbarczyk.
Pogłębienie toru podejściowego tzw. Północnego jest potrzebne, aby statki mogły wpływać do projektowanego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
– Będzie kluczowe, jeżeli chodzi o otworzenie Świnoujścia na największe kontenerowce, na największe jednostki. W ten sposób stworzenie rozwiązań, które już na stałe umocnią w przyszłości nową inwestycję, która teraz jest w fazie projektowania, a więc budowy Terminala Kontenerowego w Świnoujściu – dodał Gróbarczyk.
O modernizacji toru wodnego tzw. Północnego do Świnoujścia mówi się już od kilku lat. Profesor Stanisław Gucma pisał w analizie: „północny tor do pławy numer 1. powinien mieć głębokość większą lub równą 17,5 metra”.
źródło Radio Szczecin