Polski Portal Morski
Aktualności Extra

Baza paliw PERN w Dębogórzu z rekordowym przeładunkiem paliw – ponad 1 mln ton

Już ponad 1 mln ton paliw przeładowała w tym roku baza paliw PERN w Dębogórzu, która w tym czasie obsłużyła 26 tankowców z olejem napędowym. W ostatnich latach taki wynik był osiągany dopiero w połowie lipca – podała w czwartek spółka. Jak podkreśliła, kontynuowana jest rozbudowa bazy w Dębogórzu.

Przekazując dane, dotyczące przeładunku w bazie paliwowej w Dębogórzu, która przyjmuje statki dostarczające te produkty do Polski drogą morską, PERN ocenił, iż w tym roku zapowiadają się tam rekordowe obroty, które potwierdzają, że gospodarka coraz lepiej radzi sobie po dwunastu miesiącach pandemii. „Już ponad 1 mln ton paliw przeładowała w tym roku baza paliw PERN w Dębogórzu, obsługując w tym czasie 26 tankowców z olejem napędowym. W ostatnich latach taki wynik był osiągany dopiero w połowie lipca” – poinformowała spółka.

„Tak dobry wynik w pierwszych miesiącach tego roku w porównaniu do lat ubiegłych jest spowodowany dużym zapotrzebowaniem na import oleju napędowego w pierwszym kwartale. Jest to istotny sygnał, że rynek wraca do formy po ograniczeniach wynikających z pandemii” – podkreślił wiceprezes PERN Rafał Miland, cytowany w czwartkowym komunikacie spółki. Jak dodał, inwestycje, które realizowane są obecnie w Dębogórzu pozwolą „w jeszcze większym zakresie wykorzystać potencjał tej bazy”.

Według Michała Drzazgi, kierownika bazy PERN w Dębogórzu, rekord przeładunkowy został tam pobity w połowie maja wraz z przyjęciem ładunku blisko 40 tys. metrów sześc. oleju napędowego dostarczonego przez tankowiec Hafnia Soya. „Planujemy utrzymanie aktualnego tempa na kolejne miesiące, pomimo szeregu realizowanych obecnie zadań remontowo inwestycyjnych w bazie” – zapowiedział Drzazga.

PERN zaznaczył, iż „terminal produktów naftowych w Dębogórzu stanowi aktualnie jeden z filarów zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne”. Spółka przypomniała jednocześnie, iż baza ta „jest jedynym w kraju terminalem przeładunkowym, który umożliwia na znaczną skalę import paliwa drogą morską z dowolnego regionu świata”.

Jednocześnie PERN zwrócił uwagę, iż baza paliw w Dębogórzu niedawno powiększyła się o dwa nowe zbiorniki o pojemności po 32 tys. metry sześc. każdy, a dzięki rozbudowie łączna pojemość magazynowa wzrosła tam do prawie 260 tys. metrów sześc. Jak zapowiedziała spółka, niedługo ruszy tam także budowa kolejnego, podobnego zbiornika, który zostanie oddany do użytku w przyszłym roku.

„Kompleksowy plan rozwoju bazy i stworzenie paliwowego hubu morskiego obejmuje nie tylko rozbudowę pojemności magazynowych, ale i instalacji transportu rurociągowego, modernizację frontu kolejowego, a także zwiększenie zdolności przeładunkowych nabrzeża tankowców, realizowane we współpracy z Zarządem Portu Morskiego Gdynia” – przekazał PERN. Jak dodał, nowe udogodnienia pozwolą klientom na bardziej efektywny import i dalszą dystrybucję oleju napędowego.

Wspominając o trwającej obecnie przebudowie frontu załadunku cystern kolejowych w bazie w Dębogórzu, PERN zwrócił uwagę, że w efekcie tej inwestycji liczba załadowanych cystern zwiększy się tam o połowę. Według spółki, „wzmocni to stabilność krajowego i międzynarodowego rynku logistyki produktów naftowych”.

„Zwiększenie możliwości załadunkowych jest kluczowym elementem rozwoju bazy w Dębogórzu jako polskiego +paliwowego okna na świat+” – oświadczył PERN. Wyjaśnił przy tym, iż obecnie terminal obsługuje przede wszystkim przeładunek paliw z tankowców, przybijających do nabrzeży portu w Gdyni – następnie produkt jest transportowany do głównej części magazynowej bazy poprzez infrastrukturę technologiczną, a stamtąd rurociągami trafia do terminala kolejowego, gdzie funkcjonują obecnie cztery fronty załadunku składów kolejowych.

„Projekt obejmuje rozbudowę rurociągów i urządzeń pompowych, dalszą automatyzację procesów kontrolnych i sterowniczych, budowę nowych stanowisk nalewu cystern kolejowych i nowych torów do obsługi większej liczby wagonów. Bezpieczeństwo jest istotnym aspektem zadania, dlatego wszystkie instalacje zostaną wyposażone w nowoczesne systemy kontroli i zabezpieczenia ruchu” – oznajmił PERN.

Jak zapowiedziała spółka, modernizację przejdzie także system sterowania ruchem kolejowym. „Infrastruktura zostanie wyposażona w specjalistyczne urządzenia, zabezpieczające przed przedostaniem się substancji ropopochodnych do gruntu, zaś rozbudowa sieci dróg pożarowych przyczyni się do zwiększenia efektywności działań w przypadku awarii” – podał PERN, odnosząc się do szczegółów inwestycji w bazie w Dębogórzu.

PERN to państwowy podmiot, strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, odpowiadający m.in. za tłoczenie rurociągami ropy naftowej do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech oraz za magazynowanie w bazach na terenie kraju, zarówno surowca, jak i paliw płynnych. Spółka świadczy też usługi transportu rurociągowego paliw, w tym benzyny, oleju napędowego i opałowego.

źródło: PAP/zd:biuroprasowe.pern.pl

Zobacz podobne

Prom Mazovia wrócił ze stoczni

BS

Parking w kołobrzeskim porcie

KM

PGNiG: nie martwimy się o źródła dostaw gazu

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie