Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Inne Ważne

Trwa II etap rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu.

Trwa II etap rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu. Jego zakończenie planowane jest na grudzień 2023 roku.

Jak poinformował Gaz-System zakończono prace ziemne pod nowy zbiornik i rozpoczęto wykonywanie płyty fundamentowej. Jest to związane z II etapem rozbudowy Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Zbiornik będzie miał pojemność 180 tys. m3 czyli większą niż dwa już istniejące. W sumie będzie mógł pomieścić pół miliona m3 LNG.

Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu eksploatowany jest od 2016 roku.

Powstanie terminalu LNG pozwoliło na odbieranie skroplonego gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie, co przyczyniło się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Decyzja o budowie gazoportu zapadła w 2006 r. Budowa terminalu LNG została uznana przez Radę Ministrów za inwestycję strategiczną dla Polski.

Procesy technologiczne obsługiwane obecnie przez terminal: rozładunek LNG z tankowca przy nabrzeżu rozładunkowym, procesowe składowanie LNG w zbiornikach, regazyfikacja LNG i wysyłka gazu (NG) do Krajowego Systemu Przesyłowego oraz załadunek LNG na cysterny samochodowe i ISO-kontenery.

Obecna zdolność regazyfikacyjna terminalu wynosi 5 mld Nm³ rocznie. Na terenie terminalu zlokalizowane są także dwa kriogeniczne zbiorniki do procesowego magazynowania LNG o pojemności 160 000 m³ każdy

Spółka realizuje obecnie Program Rozbudowy Terminalu LNG, który składa się z trzech elementów:

  • Dodatkowej instalacji regazyfikacyjnej – zwiększającej nominalną moc regazyfikacyjną terminalu do 7,5 mld Nm3/rocznie.
  • Trzeciego zbiornika LNG – zwiększającego elastyczność pracy instalacji terminalu LNG oraz zapewniającego optymalną zdolność procesową składowania surowca.
  • Dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania.

Korzyści z Programu Rozbudowy

Program Rozbudowy Terminalu LNG przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz umożliwi zwiększenie poziomu dywersyfikacji źródeł dostaw gazu ziemnego dla Polski i rynków regionalnych.

W szczególności Program Rozbudowy pozwoli na: 

  • zwiększenie ilości importowanego do Polski gazu ziemnego o co najmniej 2,5 mld Nm3/rok z różnych kierunków świata,
  • zwiększenie nominalnej zdolności wysyłkowej do 856 tys. Nm3/h do Krajowego Systemu Przesyłowego (docelowa maksymalna zdolność regazyfikacyjna instalacji – 984 tys. Nm3/h),
  • poprawę elastyczności pracy Terminalu LNG poprzez zwiększenie zdolności procesowego składowania LNG do ok. 500 tys. m3 brutto,
  • zwiększenie poziomu niezawodności i elastyczności odbioru dostaw LNG,
  • zwiększenie ekspediowanego wolumenu LNG drogą lądową oraz umożliwienie wysyłki drogą morską,
  • wzrost przychodów z tytułu świadczenia nowych usług: bunkrowania statków, załadunku LNG na jednostki pływające small, mid i large scale LNG, przeładunku LNG ze statku na statek (transshipment),
  • rozwój infrastruktury dającej możliwość większego wykorzystania LNG w Regionie.

Inne korzyści:

  • wzmocnienie regionalnego bezpieczeństwa dostaw poprzez dywersyfikację dostaw (dostęp do nowych źródeł dostaw gazu),
  • zwiększenie możliwości importu LNG na warunkach spotowych w czasie, gdy występują sezonowe obniżenia ceny,
  • zwiększenie konkurencyjności na regionalnych rynkach gazu i ułatwienie konwergencji cenowej pomiędzy rynkami, umożliwienie wejścia na rynek nowych uczestników i potencjalny wzrost zapotrzebowania na gaz w regionach oddziaływania rozbudowanego Terminalu LNG,
  • zwiększenie niezawodności technicznej dostaw gazu dla klientów poprzez dywersyfikację sposobów dostaw gazu importowanego,
  • zabezpieczenie dostaw gazu w sytuacjach kryzysowych i awaryjnych,
  • zwiększenie pozycji negocjacyjnej względem obecnych dostawców gazu,
  • znaczne zwiększenie niezawodności eksploatacji Terminalu poprzez budowę niezależnego połączenia nowego nabrzeża z infrastrukturą lądową Terminalu obniżenie szkodliwych emisji do środowiska poprzez zapewnienie i zwiększenie możliwości dostępu do czystego paliwa,
  • rozwój infrastruktury związanej z bunkrowaniem jednostek pływających na Morzu Bałtyckim oraz polskich wodach śródlądowych,
  • rozwój infrastruktury wspierającej logistykę dostaw LNG w regionie,
  • podstawa dla rozwoju lokalnych sieci dystrybucji gazu na niezgazyfikowanych obszarach kraju,
  • uniknięcie kosztów przerw w dostawach gazu dla użytkowników,
  • możliwość wejścia polskich podmiotów na rynek reeksportu LNG w basenie Morza Bałtyckiego,
  • pozyskanie i wykształcenie wykwalifikowanej kadry pracowniczej, dzięki czemu możliwa będzie skuteczna realizacja kolejnych inwestycji w zakresie rozwoju rynku LNG w Polsce.
    Rozbudowa Terminalu LNG może uczynić Polskę liderem rynku LNG w basenie Morza Bałtyckiego oraz pośrednio przyczyni się do gazyfikacji nowych obszarów Polski (poprzez stworzenie warunków dla dostaw LNG do małych stacji regazyfikacyjnych).

Źródło Gaz-System

Zobacz podobne

770 mld zł z nowego budżetu UE trafi do Polski. Sejm przyjął ustawę o zasobach własnych UE

MZ

Atak dronów na rosyjski okręt zwiadowczy na Morzu Czarnym

KM

56 lat 8. Flotylli Obrony Wybrzeża

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie