Trwa II etap rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu. Jego zakończenie planowane jest na grudzień 2023 roku.
Jak poinformował Gaz-System zakończono prace ziemne pod nowy zbiornik i rozpoczęto wykonywanie płyty fundamentowej. Jest to związane z II etapem rozbudowy Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Zbiornik będzie miał pojemność 180 tys. m3 czyli większą niż dwa już istniejące. W sumie będzie mógł pomieścić pół miliona m3 LNG.
Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu eksploatowany jest od 2016 roku.
Powstanie terminalu LNG pozwoliło na odbieranie skroplonego gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie, co przyczyniło się do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Decyzja o budowie gazoportu zapadła w 2006 r. Budowa terminalu LNG została uznana przez Radę Ministrów za inwestycję strategiczną dla Polski.
Procesy technologiczne obsługiwane obecnie przez terminal: rozładunek LNG z tankowca przy nabrzeżu rozładunkowym, procesowe składowanie LNG w zbiornikach, regazyfikacja LNG i wysyłka gazu (NG) do Krajowego Systemu Przesyłowego oraz załadunek LNG na cysterny samochodowe i ISO-kontenery.
Obecna zdolność regazyfikacyjna terminalu wynosi 5 mld Nm³ rocznie. Na terenie terminalu zlokalizowane są także dwa kriogeniczne zbiorniki do procesowego magazynowania LNG o pojemności 160 000 m³ każdy
Spółka realizuje obecnie Program Rozbudowy Terminalu LNG, który składa się z trzech elementów:
- Dodatkowej instalacji regazyfikacyjnej – zwiększającej nominalną moc regazyfikacyjną terminalu do 7,5 mld Nm3/rocznie.
- Trzeciego zbiornika LNG – zwiększającego elastyczność pracy instalacji terminalu LNG oraz zapewniającego optymalną zdolność procesową składowania surowca.
- Dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania.
Korzyści z Programu Rozbudowy
Program Rozbudowy Terminalu LNG przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz umożliwi zwiększenie poziomu dywersyfikacji źródeł dostaw gazu ziemnego dla Polski i rynków regionalnych.
W szczególności Program Rozbudowy pozwoli na:
- zwiększenie ilości importowanego do Polski gazu ziemnego o co najmniej 2,5 mld Nm3/rok z różnych kierunków świata,
- zwiększenie nominalnej zdolności wysyłkowej do 856 tys. Nm3/h do Krajowego Systemu Przesyłowego (docelowa maksymalna zdolność regazyfikacyjna instalacji – 984 tys. Nm3/h),
- poprawę elastyczności pracy Terminalu LNG poprzez zwiększenie zdolności procesowego składowania LNG do ok. 500 tys. m3 brutto,
- zwiększenie poziomu niezawodności i elastyczności odbioru dostaw LNG,
- zwiększenie ekspediowanego wolumenu LNG drogą lądową oraz umożliwienie wysyłki drogą morską,
- wzrost przychodów z tytułu świadczenia nowych usług: bunkrowania statków, załadunku LNG na jednostki pływające small, mid i large scale LNG, przeładunku LNG ze statku na statek (transshipment),
- rozwój infrastruktury dającej możliwość większego wykorzystania LNG w Regionie.
Inne korzyści:
- wzmocnienie regionalnego bezpieczeństwa dostaw poprzez dywersyfikację dostaw (dostęp do nowych źródeł dostaw gazu),
- zwiększenie możliwości importu LNG na warunkach spotowych w czasie, gdy występują sezonowe obniżenia ceny,
- zwiększenie konkurencyjności na regionalnych rynkach gazu i ułatwienie konwergencji cenowej pomiędzy rynkami, umożliwienie wejścia na rynek nowych uczestników i potencjalny wzrost zapotrzebowania na gaz w regionach oddziaływania rozbudowanego Terminalu LNG,
- zwiększenie niezawodności technicznej dostaw gazu dla klientów poprzez dywersyfikację sposobów dostaw gazu importowanego,
- zabezpieczenie dostaw gazu w sytuacjach kryzysowych i awaryjnych,
- zwiększenie pozycji negocjacyjnej względem obecnych dostawców gazu,
- znaczne zwiększenie niezawodności eksploatacji Terminalu poprzez budowę niezależnego połączenia nowego nabrzeża z infrastrukturą lądową Terminalu obniżenie szkodliwych emisji do środowiska poprzez zapewnienie i zwiększenie możliwości dostępu do czystego paliwa,
- rozwój infrastruktury związanej z bunkrowaniem jednostek pływających na Morzu Bałtyckim oraz polskich wodach śródlądowych,
- rozwój infrastruktury wspierającej logistykę dostaw LNG w regionie,
- podstawa dla rozwoju lokalnych sieci dystrybucji gazu na niezgazyfikowanych obszarach kraju,
- uniknięcie kosztów przerw w dostawach gazu dla użytkowników,
- możliwość wejścia polskich podmiotów na rynek reeksportu LNG w basenie Morza Bałtyckiego,
- pozyskanie i wykształcenie wykwalifikowanej kadry pracowniczej, dzięki czemu możliwa będzie skuteczna realizacja kolejnych inwestycji w zakresie rozwoju rynku LNG w Polsce.
Rozbudowa Terminalu LNG może uczynić Polskę liderem rynku LNG w basenie Morza Bałtyckiego oraz pośrednio przyczyni się do gazyfikacji nowych obszarów Polski (poprzez stworzenie warunków dla dostaw LNG do małych stacji regazyfikacyjnych).
Źródło Gaz-System