Polski Portal Morski
Aktualności

FREMM po raz pierwszy w Polsce

4 czerwca około godz. 14.00 do Portu Wojennego w Gdyni weszła włoska fregata rakietowa Antonio Marceglia (F 597) typu Carlo Bergamini projektu FREMM (FRegata Europea Multi-Missione). To pierwsza w historii wizyta okrętu tego typu w Polsce.

Jednostka włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare) zacumowała przy Nadbrzeżu Francuskim. Wyjście w morze zaplanowano na niedzielę, 6 czerwca w godzinach przedpołudniowych.

Wizyta portowa ma w zasadzie dwa powody. Pierwszy, formalny to rozpoczynające się 50. ćwiczenia BALTOPS 2021, które potrwają do 18 czerwca i weźmie w nich udział około 40 okrętów, 60 statków powietrznych i 4000 żołnierzy z 18 państw (w tym 16 z NATO: Belgia, Kanada, Dania, Estonia, Francja, Niemcy, Włochy, Łotwa, Litwa, Niderlandy, Norwegia, Polska, Hiszpania, Turcja, Wielka Brytania i USA plus Szwecja i Finlandia jako państwa stowarzyszone). To jedno z dwudziestu kluczowym ćwiczeń państw NATO w tym roku.

Drugi mniej formalny, acz istotny powód, to promocja technologii morskich włoskiej spółki Leonardo, która jest prawdopodobnie jest jednym z oferentów w programie zakupu trzech fregat rakietowych o kryptonimie Miecznik dla Marynarki Wojennej RP. Zwłaszcza, że na pokład okrętu zaproszono delegację Wojska Polskiego i polskiego przemysłu. Choć faktycznie bardziej prawdopodobna jest oferta na bazie okrętów patrolowych typu Paolo Thaon di Revel (proj. Pattugliatore Polivalente d’Altura, PPA) (Sześć wstępnych ofert w programie Miecznik).

Antonio Marceglia to ósmy i najnowszy dostarczony włoskiej marynarce wojennej okręt typu Carlo Bergamini. Jednostkę zamówiono we wrześniu 2013. Stępkę położono 12 lipca 2015, a wodowanie techniczne nastąpiło 3 lutego 2018. Okręt wcielono do służby 16 kwietnia 2019. Jest to wariant wielozadaniowy (IT-GP), a jego portem macierzystym jest Taranto w Apulii.

Ministerstwo obrony Włoch zamówiło łącznie 10 okrętów, w tym 6 w wariancie wielozadaniowym i 4 w wariancie przeciwlotniczym (IT-ASW) za równowartość 5,6 mld EUR. Prototypowy okręt, Carlo Bergamini (F 590), wszedł do służby 29 maja 2013. Włoskie FREMM powstały jako następcy ośmiu fregat typu Maestrale, z których cztery ostatnie pozostaną w służbie do 2024.

Co ciekawe, dwie fregaty pierwotnie zbudowano dla Marina Militare, niedoszłe Spartaco Schergat i Emilio Bianchi, zostały w ubiegłym roku odsprzedane Egiptowi, gdzie otrzymały nazwy ENS Al-Galala (FFG-1002) i Bernees (FFG-1003) i zostały przekazane w grudniu 2020 i kwietniu 2021 (Wielomiliardowe zamówienia Egiptu we Francji i Włoszech, Włosko-egipskie rozmowy o FREMM).

Fregaty typu Carlo Bergamini projektu FREMM w wariancie IT-GP mają po 144,6 m długości, 19,7 m szerokości i 8,6 m zanurzenia. Okręty wypierają maksymalnie 6700 t. Napęd w układzie CODLAG (COmbined Diesel-eLectric And Gas) składa się z turbiny gazowej General Electric Avio LM2500+G4 o mocy 31 994 kW, czterech agregatów prądotwórczych Isotta-Fraschini VL1716T2ME o mocy po 2200 kW oraz dwóch silników elektrycznych Jeumont o mocy po 2147 kW. Układ ten zapewnia prędkość maksymalną 30 w. i zasięg 6000 mil morskich (przy prędkości 15 w.). Załoga składa się ze 131 oficerów i marynarzy oraz 23 członków personelu latającego.

Głównym czujnikiem okrętów jest wielofunkcyjny trójwymiarowy radar Leonardo Kronos Grand Naval z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA pracujący w paśmie C. Uzupełnieniem są radary Leonardo: powierzchniowy pozahoryzontalny RASS (RAN-30X-I), powierzchniowy SPS-732(V2) pracujący w paśmie I, nawigacyjny SPN-730 LPI w paśmie J i GEM-Elettronica MM/SPN-753 oraz radar do wsparcia lądowania śmigłowców Leonardo SPN-720. Ponadto, jednostki wyposażono w sonar kadłubowy Thales UMS 4110 CL i holowany Thales UMS 4249 CAPTAS4. Całość jest spinana systemem zarządzania walką SAAM-ESD (Surface Anti Air Missile – Extended Self Defence) i Athena. Ponadto, okręty wykorzystują system identyfikacji swój-obcy SIR M5-PA, który pełni rolę wtórnego radaru dozoru, dzięki antenie pierścieniowej ze skanowaniem fazowym.

Uzbrojeniem okrętów jest 127-mm morska armata automatyczna Leonardo Otobreda L/64 Vulcano w wersji LW i 76-mm Leonardo OTO Melara L62 mm (z systemem kierowania ogniem Leonardo NA-25 DARDO-F), obie z amunicją programowalną Davide/Strales, dwa 25-mm zestawy artyleryjskie Leonardo OTO Melara/Oerlikon KBA L80, 16-komorowa wyrzutnia pionowego startu MBDA Sylver A50 dla 16 pocisków przeciwlotniczych i przeciwrakietowych typu Aster 15/30, 8 pocisków przeciwokrętowych i do atakowania celów naziemnych MBDA Teseo Otomat Mk2/A Block IV (zostaną zastąpione przez nowe Teseo Mk2/E) i dwie potrójne wyrzutnie Leonardo (WASS) B-515/3 dla lekkich 324-mm torped EuroTorp MU90 Impact i systemem załadowczym Calzoni (Pociski MBDA Teseo Mk2/E dla Włoch).

Wyposażeniem dodatkowym są trzy łodzie hybrydowe (w tym jedna Stemar o długości 6,8 m i dwie o długości 11 m, Zodiac Hurricane i CABAT), a okręty mają możliwość zabrania nawet dwóch śmigłowców: wielozadaniowych SH-90 (NH90) oraz zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych SH-101A (EH-101 MPH Mod. 110; AW101) (Wypadek włoskiego SH-101).

źrodło: MILMAG

Zobacz podobne

Gaz-System operatorem gazociągu jamalskiego do 2068 r.

KM

Stopień Wodny Przegalina zyskał nowe, wielowymiarowe oblicze

KM

Konwent Morski

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie