Polski Portal Morski
Aktualności Środowisko

Modernizacja kanałów na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Aktualne informacje

Wody Polskie kontynuują remont czterech kanałów mazurskich: Tałckiego, Grunwaldzkiego, Szymońskiego i Mioduńskiego. Mimo trwających prac szlaki żeglugowe pozostają otwarte. Jak bardzo potrzebna i wyczekiwana jest ta inwestycja, pokazał ostatni weekend, kiedy prześluzowano blisko 1000 jednostek pływających. Stopniowo powstają kolejne elementy zadania, co pozwoli usprawnić ruch żeglugowy i wspomóc rozwój turystyczno-gospodarczy regionu.

– Tą inwestycją zmieniamy oblicze Mazur – powiedział Przemysław Daca Prezes Wód Polskich. – Na czas remontu kanały nie są wyłączone z ruchu. Dla nas jest to bardzo ważne. Nie wyobrażamy sobie, żeby można było zamknąć szlaki żeglowne na trzy lata. Nie będziemy ograniczać turystyki wodnej – wyjaśnił Prezes PGW WP.

Przez cały weekend czerwcowy na kanałach nie było utrudnień dla żeglarzy i wodniaków. Realizowane w tym czasie były prace związane z wykonywaniem oczepów żelbetowych oraz prace nieingerujące w znacznym stopniu w koryta kanałów, takie jak wykonywanie przejść dla zwierząt, czy też prace w obrębie główek wejściowych kanałów. Ruch odbywał się płynnie, mimo że był bardzo duży. Od czwartku do niedzieli tylko przez system dwóch śluz Guzianka prześluzowanych zostało blisko 800 jednostek pływających (Guzianka I – 319, Guzianka II – 466), a prawie 200 przez śluzę Karwik.  To pokazuje konieczność prowadzenia inwestycji na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Postęp prac na poszczególnych kanałach wygląda następująco:

  • Kanał Grunwaldzki: kontynuowane jest wykonanie drenażu wzdłuż prawego i lewego brzegu Kanału Grunwaldzkiego. Wykonano częściowo przejścia dla zwierząt i nabieżnik od strony jeziora Szymon. Wykonywana jest izolacja bitumiczna na oczepach od strony gruntu. 
  • Kanał Szymoński: trwa rozbiórka istniejącego ubezpieczenia oraz pogrążane są kolejno ścianki szczelne.
  • Kanał Tałcki: trwa rozbiórka istniejącego umocnienia brzegu i pogrążanie ścianek szczelnych stanowych na brzegu prawym. Na bieżąco wykonywane są roboty związane z wykonaniem oczepu.
  • Kanał Mioduński: zakończone zostały rozbiórki istniejącego ubezpieczenia żelbetowego oraz roboty związane z wykonaniem oczepu. Pogrążane są ścianki szczelne na prawym brzegu, na lewym zaś prace te zostały zakończone.

Koszt remontu 4 kanałów to blisko 100 milionów złotych. Więcej o inwestycji można przeczytać tutaj: https://www.wody.gov.pl/aktualnosci/1781-zmieniamy-oblicze-mazur-start-sezonu-zeglugowego-2021

Do końca czerwca ruch na Kanałach Grunwaldzkim i Szymońskim będzie odbywał się obustronnie, natomiast na Tałckim i Mioduńskim czasowo prowadzona będzie ręczna regulacja ruchu jednostek lub sygnalizacja świetlna. Apelujemy do wodniaków o zachowanie szczególnej ostrożności, stosowanie się do znaków żeglugowych i przepisów,  gdyż przez całą “czerwcówkę” część użytkowników drogi wodnej łamała przepisy, płynęła przez kanały zbyt szybko powodując wysoką falę, co w znacznym stopniu utrudniało prace, a także stwarzało zagrożenie dla pracowników i wykonanych do tej pory prac. 

Wszystkie informacje o ruchu na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich znajdują się na stronie Komunikaty Nawigacyjne: https://bialystok.wody.gov.pl/komunikaty-nawigacyjne/114-nieprzypisany/1050-komunikaty-nawigacyjne

Źródło Wody Polskie

Zobacz podobne

Rada Nadzorcza odwołała prezesa Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

MZ

Historia 3. Flotylli Okrętów

AB

Świnoujście. Terminal kontenerowy sercem uniwersalnego hubu

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie