Polski Portal Morski
Aktualności Extra Historia

Łeba/ Do powstającego Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego trafił kuter

Do powstającego w Łebie (Pomorskie) Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego, dotarł, zbudowany w 1973 r., kuter rybacki. Będzie to największy eksponat placówki, która jest dziesiątym oddziałem Narodowego Muzeum Morskiego (NMM) w Gdańsku.

Jak poinformowała w środę Małgorzata Bochenek z działu promocji NMM, jednostkę postawiono na płycie fundamentowej budynku przyszłego muzeum.

„Zielony kuter GDY-18, pieszczotliwie nazwany przez pracowników „Ogórkiem”, do muzealnych zbiorów trafił na przełomie 2007 i 2008 r. w wyniku redukcji polskiej floty rybackiej. Ten zbudowany w 1973 r. w stoczni +Ustka+ superkuter burtowy przez ponad dekadę cumował przy nabrzeżu Wyspy Ołowianki, urozmaicając krajobraz Gdańska oraz stanowiąc ciekawostkę dla mieszkańców i turystów” – dodała Bochenek.

Kuter ma 24,6 metrów długości i 6,57 metrów szerokości.

Nabrzeże przy Wyspie Ołowianka z pomocą holownika kuter opuścił w połowie kwietnia. W Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni przeprowadzono prace renowacyjne i serwisowe, które miały na celu odnowienie oraz przygotowanie przyszłego eksponatu do ustawienia na specjalnej płycie fundamentowej.

Dokonano też przecięcie kadłuba kutra w poprzek, aby umożliwić gościom łebskiego oddziału NMM obejrzenie wnętrza jednostki.

Następnie, z gdyńskiej stoczni wypłynęła w morze barka wioząca dwie sekcje kutra GDY-18. Po trwającym 16 godzin rejsie, z pomocą dwóch holowników, została wprowadzona do kanału portowego w Łebie. Potem rozpoczęto dwudniową akcję rozładunku barki i przeniesienia kutra na plac budowy.

Czterokondygnacyjny budynek Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego powstaje na powierzchni 3 tys. m kw. w pobliżu ujścia rzeki Łeby do Bałtyku.

Zakończenie pierwszego etapu budowy muzeum, czyli stanu surowego otwartego, planowane jest na połowę 2021 roku.

Architektura powstającego budynku będzie nawiązywać do morza, piaszczystego wybrzeża i wypełnionych wiatrem żagli. Obiekt ma podkreślać swój nautologiczny charakter, jak i w harmonijny sposób współtworzyć krajobraz miasta. Projekt zakłada również zastosowanie przyjaznych środowisku naturalnemu rozwiązań, w celu zminimalizowania zapotrzebowania obiektu na tradycyjną energię.

Całkowity przewidywany koszt inwestycji wyniesie ok. 40 mln zł i jest finansowany z budżetu ministerstwa kultury, dziedzictwa narodowego i sportu.

Źrodło PAP fot. NMM

Zobacz podobne

Estonia/ Międzynarodowy zespół badaczy rozpoczął podróż na dno Bałtyku by zbadać wrak promu Estonia

AB

Przerwane dostawy gazu gazociągiem Jamał – Europa. Gazprom zaprzecza: Spełniamy wymagania

KM

Żołnierze Wojska Polskiego wesprą misję NATO w Turcji

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie