Polski Portal Morski
Aktualności Extra Historia

Łeba/ Do powstającego Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego trafił kuter

Do powstającego w Łebie (Pomorskie) Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego, dotarł, zbudowany w 1973 r., kuter rybacki. Będzie to największy eksponat placówki, która jest dziesiątym oddziałem Narodowego Muzeum Morskiego (NMM) w Gdańsku.

Jak poinformowała w środę Małgorzata Bochenek z działu promocji NMM, jednostkę postawiono na płycie fundamentowej budynku przyszłego muzeum.

„Zielony kuter GDY-18, pieszczotliwie nazwany przez pracowników “Ogórkiem”, do muzealnych zbiorów trafił na przełomie 2007 i 2008 r. w wyniku redukcji polskiej floty rybackiej. Ten zbudowany w 1973 r. w stoczni +Ustka+ superkuter burtowy przez ponad dekadę cumował przy nabrzeżu Wyspy Ołowianki, urozmaicając krajobraz Gdańska oraz stanowiąc ciekawostkę dla mieszkańców i turystów” – dodała Bochenek.

Kuter ma 24,6 metrów długości i 6,57 metrów szerokości.

Nabrzeże przy Wyspie Ołowianka z pomocą holownika kuter opuścił w połowie kwietnia. W Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni przeprowadzono prace renowacyjne i serwisowe, które miały na celu odnowienie oraz przygotowanie przyszłego eksponatu do ustawienia na specjalnej płycie fundamentowej.

Dokonano też przecięcie kadłuba kutra w poprzek, aby umożliwić gościom łebskiego oddziału NMM obejrzenie wnętrza jednostki.

Następnie, z gdyńskiej stoczni wypłynęła w morze barka wioząca dwie sekcje kutra GDY-18. Po trwającym 16 godzin rejsie, z pomocą dwóch holowników, została wprowadzona do kanału portowego w Łebie. Potem rozpoczęto dwudniową akcję rozładunku barki i przeniesienia kutra na plac budowy.

Czterokondygnacyjny budynek Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego powstaje na powierzchni 3 tys. m kw. w pobliżu ujścia rzeki Łeby do Bałtyku.

Zakończenie pierwszego etapu budowy muzeum, czyli stanu surowego otwartego, planowane jest na połowę 2021 roku.

Architektura powstającego budynku będzie nawiązywać do morza, piaszczystego wybrzeża i wypełnionych wiatrem żagli. Obiekt ma podkreślać swój nautologiczny charakter, jak i w harmonijny sposób współtworzyć krajobraz miasta. Projekt zakłada również zastosowanie przyjaznych środowisku naturalnemu rozwiązań, w celu zminimalizowania zapotrzebowania obiektu na tradycyjną energię.

Całkowity przewidywany koszt inwestycji wyniesie ok. 40 mln zł i jest finansowany z budżetu ministerstwa kultury, dziedzictwa narodowego i sportu.

Źrodło PAP fot. NMM

Zobacz podobne

FREMM po raz pierwszy w Polsce

BS

W legendarnej świetlicy stoczniowej w Szczecinie powstanie oddział Instytutu Dziedzictwa Solidarności

AB

MKDNiS. Stocznia Gdańska z potwierdzoną przez sąd ochroną konserwatorską

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie