Polski Portal Morski
Forum Ekspertów

Polska Morska rozmawia z Andrzejem Łucem, prezesem Portu Morskiego Police

– Jakie wielkości przeładunków osiąga port w Policach? Czy pandemia wpłynęła na działalność operacyjną spółki?

– Port Morski Police pod względem przeładunków zajmuje 4 miejsce w Polsce, po portach Trójmiasta i zespole Szczecin-Świnoujście. Osiągamy w granicach 2 mln ton przeładunków rocznie. Nie odczuliśmy pandemii w działalności operacyjnej. Port Morski w Policach jest przede wszystkim zapleczem transportowym Zakładów Chemicznych Police należących do Grupy Azoty, co świadczy o tym, że Grupa Azoty Police ma się dobrze i produkcja przebiega niezależnie od warunków epidemicznych.

– W inwestycjach też nie ma przestojów?

– Najważniejszą inwestycją Grupy Azoty jest powstający kompleks Polimery Police, którego zakończenie planowane jest w 2023 roku. To jeden z największych projektów w branży chemicznej w całej Europie Centralnej, którego budżet wynosi ponad 1,5 mld euro, czyli około 7 mld złotych. Rezultatem końcowym tej inwestycji będzie powstanie na terenie zakładów chemicznych w Policach nowoczesnego kompleksu infrastrukturalnego umożliwiającego produkcję blisko pół miliona ton polipropylenu rocznie. Jest on również bardzo ważny dla nas, ponieważ częścią składową tego przedsięwzięcia jest budowany w porcie terminal przeładunkowo-magazynowy. To nasz policki gazoport. Docelowo będzie służyć magazynowaniu surowca potrzebnego do produkcji polimerów, czyli propanu i etylenu.

W porcie ku końcowi zmierzają prace związane z budową nowych zbiorników do gromadzenia gazów, dwa o pojemności 40 tys. m sześc. i jeden 12 tys. Powstało też nowe nabrzeże. Cieszy, iż prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a ich postęp przekroczył już półmetek. Ta portowa część inwestycji pochłonie 1 mld zł. Zakładamy, że pierwsze statki przy nowym nabrzeżu pojawią się już w połowie przyszłego roku. Terminal będzie wówczas gotowy, aby móc przyjmować surowiec już na etapie testów, prób nowych instalacji, przed uruchomieniem właściwej produkcji.

– Wzrosną przeładunki?

– O około 25 procent, czyli o 400-500 tys. ton rocznie, co znacząco zwiększy  przychody spółki. To będzie dla nas bardzo istotna zmiana jakościowa i ilościowa.

– Terminal to nie jedyne przedsięwzięcie inwestycyjne w porcie?

– Jesteśmy czwartym portem w kraju, ale jedynym bez bezpośredniego połączenia kolejowego, co oczywiście osłabia naszą konkurencyjność. Ale to się zmieni. Wspólnie z PKP PLK budujemy stację kolejową w naszym porcie wraz z niezbędną infrastrukturą. Koszt inwestycji to 120 mln zł. Zakładamy, że pierwsze składy kolejowe do portu będą docierać najpóźniej w 2025 roku.

– Czy modernizowany tor wodny Szczecin-Świnoujście wpłynie na działalność spółki?

– Dostęp od strony morza to kluczowa sprawa dla każdego portu. Nasza lokalizacja nad Odrą, przy torze wodnym to ogromny atut, korzystamy z tej renty geograficznej. Pogłębienie toru do 12,5 metra jest dla nas równie ważne, jak dla Szczecina. Do naszych portów będą bowiem zawijać dwukrotnie większe jednostki niż dotychczas. To się wiąże oczywiście z ekonomią, tańszym transportem. Do naszego nowego terminalu również będą mogły przypływać dużo większe gazowce.

– Szef resortu Infrastruktury zapowiedział przetarg na budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina (i Polic) z przeprawą Police- Święta. To cenna informacja dla polickiego portu?

– Bardzo! Port Police angażuje się w realizację tego przedsięwzięcia już od kilku lat, ponieważ jesteśmy interesariuszem tego projektu. Obwodnica rozwiąże nam kilka problemów logistycznych, a także zredukuje transport surowców i produktów Zakładów Chemicznych przez Szczecin.

Zarząd Morskiego Portu Police wraz z Grupą Azoty czynnie uczestniczyły w procesie planowania przebiegu obejścia drogowego Szczecina. Przypomnę, iż według wstępnych planów tunel pod Odrą miał mieć ok. 3,5 km długości. Ostatecznie będzie miał jednak 5 km długości, będzie najdłuższym tego typu obiektem w kraju i będzie przebiegał bezpośrednio pod polickim portem. Projekt w takim właśnie kształcie został zaakceptowany, a przed nami ogłoszenie przetargu przez szczeciński oddziała Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, które planowane jest na połowę br. 

Dla porównania tunel w Świnoujściu będzie miał 1,5 km długości i 13 m szerokości. Tunel w Policach będzie przede wszystkim podwójny, z parametrami drogi ekspresowej, o szerokości 16 m i dwoma pasami w każdym kierunku. Niewątpliwie jego powstanie zapewni bezkolizyjny i bezpieczny transport. Dla nas bardzo ważne jest i to, że będzie to tunel kategorii A, co daje możliwość przewożenia wszystkich rodzajów towarów i surowców.

Lokalizacja portu w Policach powoduje, że będzie on synergicznie korzystać z tych wszystkich projektów, będąc częścią łańcucha logistycznego. Liczymy też na to, że dzięki powstającej infrastrukturze skłonimy nowych inwestorów do lokowania tutaj swoich biznesów, a wolne obszary inwestycyjne zyskają na wartości.

– W jakim czasie powstanie obwodnica?

– Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w swoich planach wskazuje na rok 2028.

– Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście poszukuje inwestora, który zaprojektuje i zbuduje głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu i zapewni operatora tego obiektu. Co Pan sądzi o tym projekcie?

– Cieszą mnie wszelkie inwestycje w naszym regionie. Myślę, że realizacja tego projektu z punktu wodzenia logistyki, transportu będzie przełomowa w tej części Bałtyku. Wystarczy przyjrzeć się portom Trójmiasta. Widzimy, jakie zmiany nastąpiły tam po inwestycjach portowych, budowie terminalu w Gdańsku itd.

W przypadku projektu w Świnoujściu atut lokalizacji jest nie do przecenienia. Statki do portów Trójmiasta potrzebują dodatkowo doby by dotrzeć z ładunkami i wrócić. Ekonomia jest tu bezwzględna, bo to przecież dodatkowe koszty dla w pełni załadowanych największych kontenerowców płynących z np. z azjatyckich portów.

Zwróćmy uwagę na fakt, że mimo pandemii handel międzynarodowy, a zwłaszcza transport oceaniczny, rośnie. Ogromny udział w tej wymianie mają przewozy kontenerowe, a szczególne znaczenie w tym łańcuchu mają właśnie porty. Dlatego musimy mieć w polskich portach głębokowodne terminale kontenerowe, bo inaczej będziemy ustępować pola konkurentom, przegrywać tę handlową walkę. Tym samym eksperci wskazują na Świnoujście, jako miejsce szczególnie predystynowane do takiego projektu.

Z Cieśnin Duńskich jest do tego polskiego portu po prostu najbliżej. Zaletą zespołu portów Szczecin-Świnoujście jest też coraz lepsze skomunikowanie z zapleczem logistyczno- transportowym. Warto wspomnieć o połączeniach drogą ekspresową S3 z południem Europy, o S6, o inwestycjach kolejowych w portach oraz modernizacji E59, CE59, o pogłębieniu toru wodnego do Szczecina, czy modernizowanej Odrzańskiej Drodze Wodnej. Te wszystkie infrastrukturalne przedsięwzięcia stwarzają ogromne szanse rozwoju zespołu portów Szczecin-Świnoujście, a patrząc szerzej – są także korzystne dla Portu Morskiego Police.

PJ

Zobacz podobne

Port Gdańsk na 18 Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk (BAC).

PL

Oblicza pandemii. Ryzyko a niepewność w biznesie. Prof. dr hab. Dariusz Zarzecki, Uniwersytet Szczeciński

Autor

Green terminal w Świnoujściu

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie