Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie Ważne

Nowe lodołamacze oficjalnie przyjęte do służby

18 czerwca 2021 r. wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski wziął udział w oficjalnym przyjęciu do służby dwóch nowych lodołamaczy. Jednostki zasilą flotę Wód Polskich Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku.

Projekt pod nazwą „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” realizowany był w ramach programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Inwestycja obejmowała zaprojektowanie, wybudowanie i przekazanie do służby czterech lodołamaczy przeznaczonych do akcji łamania lodów na Dolnej Wiśle. Jednostki zostały wybudowane przed kontraktową datą zakończenia projektu przez Morską Stocznię Remontową „Gryfia” S.A., pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Łącznie w polskich stoczniach Wody Polskie zamówiły 8 najnowocześniejszych jednostek lodołamaczy dla ochrony przed powodziami zatorowymi

 Dwa najnowszej generacji lodołamacze Puma i Narwal przeszły już pomyślnie próby w czasie akcji lodołamania prowadzonej w ramach zimowej ochrony przeciwpowodziowej w sezonie 2020-2021 r.

 W ramach inwestycji realizowanej w trybie „zaprojektuj i wybuduj” w bieżącym roku powstaną jeszcze dwa kolejne lodołamacze. Flota Wód Polskich zyska więc łącznie 4 jednostki wyposażone w innowacyjne systemy. Wśród nich będzie jeden lodołamacz czołowy (Puma) oraz trzy lodołamacz liniowe. W ramach projektu powstanie także infrastruktura towarzysząca niezbędna do sprawnego prowadzenia akcji lodołamania (systemy łączności, transportu, nabrzeże itp.)

– Przygotowane jednostki będą zabezpieczać przed powodziami zatorowymi obszar dolnego odcinka Wisły, od jej ujścia do Stopnia Wodnego we Włocławku. Połączenie regulacji rzeki z pracą lodołamaczy to najskuteczniejsza metoda zwalczania lodowych spiętrzeń, które na Dolnej Wiśle występują najczęściej w lutym i marcu. Jak ważna jest rola lodołamaczy mogliśmy się przekonać w tym roku – powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.

Podstawowym zadaniem lodołamaczy czołowych jest wyłamywanie w lodzie rynny, umożliwiającej swobodny odpływ kry. Używa się ich również do rozbijania zatorów lodowych i uwalniania z oblodzenia filarów mostów oraz budowli hydrotechnicznych.  Zadaniem lodołamacza liniowego jest poszerzanie wyłamanej uprzednio rynny, rozbijanie dużych tafli lodu oraz zapewnienie ich spływu. Jednostki w kolejnym sezonie zimowym pozostaną w gotowości. Ruszą do pracy w sytuacji, gdy pojawi się ryzyko powstawania zatorów lodowych. 

Wykonawcą jednostek jest Morska Stocznia Remontowa Gryfia SA w Szczecinie. Budowa lodołamacza czołowego oraz trzech lodołamaczy liniowych jest realizowana w ramach projektu „Budowa lodołamaczy dla RZGW Gdańsk” o wartości ponad 74 mln zł i jest współfinansowana ze środków UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. 
Zakończenie całego projektu zaplanowane jest w 2022 r.

Dane techniczne jednostek:

Lodołamacz czołowy: 

– Długość całkowita Lc = 33.45 m;

– Szerokość całkowita Bc = 8.1 m;

– Zanurzenie maksymalne Tmax = 2.0 m;

– Silnik główny 1044 kW (1400KM);

– Napęd: śruba nastawna;

– Uciąg na palu min. 10 T;

– Wyporność przy zanurzeniu projektowym 175 t.

Lodołamacz liniowy:

– Długość całkowita Lc = 28.07 m;

– Szerokość całkowita Bc = 7.07 m;

– Zanurzenie maksymalne Tmax = 1.70 m;

– Silnik główny spalinowy o mocy 597 kW (800KM);

– Napęd: śruba stała;

– Uciąg na palu min. 6 T;

– Wyporność przy zanurzeniu projektowym 132 t.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury fot. Wody Polskie

Zobacz podobne

GAZ-SYSTEM przed terminem przyłączył do sieci gazowej kluczową elektrownię w regionie zachodniopomorskim

KM

Nie będzie tymczasowej zapory na 850-metrowej granicy z Rosją na Mierzei Wiślanej

KM

Spektakularna budowa zakończona – kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną już gotowy

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie