Zespół portów Szczecin-Świnoujście, to uniwersalny i jeden z największych kompleksów portowych na Bałtyku, położony u ujścia Odry.
W południowej części portu w Świnoujściu znajduje się terminal promowy obsługujący połączenia ze Skandynawią oraz terminal dedykowany głównie dla suchych ładunków masowych takich, jak np. węgiel, czy ruda. Z kolei północna część, to port zewnętrzny z infrastrukturą do obsługi statków z paliwem LNG. Z kolei port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe – w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak i ładunki masowe – suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe dla towarów rolno-spożywczych.
Łączne roczne obroty w obu portach to 23 mln ton. Porty administrowane są przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, który od lat odważnie sięgając po fundusze unijne prowadzi szeroki zakres inwestycji, co daje mu pozycję lidera pod tym względem na Pomorzu Zachodnim. W ramach perspektywy unijnej obejmującej lata 2007-2013 wydano na ten cel kwotę ponad 650 mln złotych. Na tym jednak nie koniec. Nowa strategia rozwoju portów do 2027 roku zakłada kolejne inwestycje na sumę 1,3 mld złotych.
ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.