Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Porty Szczecin-Świnoujście utrzymały w maju dwucyfrowe tempo wzrostu przeładunków

Dwucyfrowa dynamika wzrostu obsłużonych ładunków w portach w Szczecinie i Świnoujściu utrzymana w maju, w którym przeładunki w górę o prawie 18 procent. W sumie po pięciu miesiącach br. wyniki są o 13 procent lepsze aniżeli w tym samym czasie ub. roku.

Najlepszy wynik w maju 2021 wobec maja 2020 notuje ruda ze wzrostem o 128,1 proc. Tuż za nią z wynikiem o 48,4 proc. lepszym niż w maju 2020 plasują się inne masowe. W tej grupie porty notują więcej importu nawozów i metanolu, a w eksporcie smoły, paku i złomu. Bardzo dobrze radzi sobie także węgiel zamykając miesiąc wzrostem na poziomie 35,1 proc.  Tutaj porty obsłużyły w eksporcie pięć dużych statków z koksem i węglem do Hiszpanii, Indii i Turcji. W maju więcej było także drobnicy, kontenerów i paliw, które zakończyły miesiąc wynikiem odpowiednio +21 i +12,2 oraz +2 proc. wobec maja 2020. Z kolei zboża to jedyna grupa towarowa, która zakończyła miesiąc wynikiem ujemnym -23 proc.

Liderem pod względem obsłużonego wolumenu po pięciu miesiącach br. jest nadal ruda, wzrost o blisko 69 proc. Na kolejnych miejscach plasują się węgiel i drobnica z wynikiem lepszym aniżeli rok temu odpowiednio o 48 i 13 proc. W czołówce znalazły się też kontenery wzrost w TEU o 6 proc.

W okresie styczeń-maj 2021, wobec ub. roku na minusie utrzymują się przeładunki w takich grupach, jak inne masowe, zboża i paliwa.

Ostatni ponad roczny czas pandemii dowiódł jak ważny jest port dla gospodarki kraju i regionu. W tym okresie nie było ani jednego dnia przestoju w portach. Pozostały one w pełni operacyjne, świadcząc usługi swoim klientom. W całym ubiegłym 2020 roku spadki przeładunkach wyniosły jedynie 3 proc.  Przypadły na okres od stycznia do sierpnia ub. roku. Wyniosły okresowo minus 7 do 8 proc. Natomiast od września do końca ub. roku były już wzrosty przeładunkowe. W tej chwili wszystko już praktycznie wraca do normy. Można zatem powiedzieć, że w zasadzie porty przeszły bezkolizyjne przez okres pandemii, w czym duża zasługa przedsiębiorstw przeładunkowych operujących w portach. 

Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking dla ciężarówek wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany jest terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa, w tym drogi i kolej łączące porty z zapleczem.

Źródło mat. prasowy

Zobacz podobne

Dzień z Wojskiem na Politechnice Morskiej

PL

Gróbarczyk: nie zrobimy ani kroku wstecz ws. modernizacji Odry, przywołujemy niemiecką minister do porządku

BS

Seefalke jak nowy!

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie