Polski Portal Morski
Aktualności Klaster Morski Ważne

Tor wodny Świnoujście – Szczecin. Prace pogłębiarskie wykonane w ponad 80%

Trwają prace przy modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. Pogłębiony tor wodny umożliwi wpłynięcie do Szczecina statków średniej wielkości. Prace pogłębiarskie wykonano w ponad 80%, planowane zakończenie prac pogłębiarskich to przełom sierpnia i września tego roku.

Obecnie trwają prace przygotowawcze do umacniania skarp podwodnych przy Ostrowie Grabowskim, roboty przy budowie umocnień rozpoczną się na przełomie czerwca i lipca. Równocześnie trwają sukcesywne dostawy kamienia hydrotechnicznego do nabrzeża HUK – ich transport odbywa się koleją z południa Polski. W obszarze obrotnicy Orli Przesmyk trwają prace pogłębiarskie, związane z jej przebudową. W obszarze wyspy Radolin trwa montaż stalowego oczepu, montaż platformy obsługowej oraz prace związane z wykonaniem zasypu grodzy. Trwają prace przy umacnianiu skarp podwodnych przy nabrzeżach BONn, Huk, Żeglarskim.

Pogłębiarki Meuse River, Scheldt River i Vox Amalia pracują na km 5+00 do 67+000, oprócz tego na torze wodnym pracuje specjalistyczny ponton Jetsed, który wyrównuje powierzchnię dna toru wodnego i profiluje skarpy podwodne. Rurociąg do odkładania urobku, prowadzący do wyspy W28 został przełożony do wyspy W22, urobek jest w tej chwili odkładany obydwoma rurociągami na wyspę W22. Przy wyspie W22 trwa montaż kamienia hydrotechnicznego do umacniania skarp podwodnych, roboty te wykonano w 15%. Obrzeże wyspy W28 zostało już zamknięte, trwają prace przygotowawcze do robót umocnieniowych i montażu kamienia.

Warunki żeglugi

Aktualną informację o bieżących pracach wszystkich jednostek wykonawcy na danym kilometrze toru otrzymują codziennie e-mailem m.in. służby kapitanatów portów, dyspozytorzy portu i piloci morscy. Wszystkich użytkowników akwenu prosimy jednocześnie o śledzenie zakładki „Bezpieczeństwo morskie – warunki żeglugi” na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie, gdzie publikowane są komunikaty kapitanów portów oraz aktualne ostrzeżenia nawigacyjne. W dalszym ciągu obowiązuje Komunikat nr 4 Kapitana Portu Trzebież wraz z mapami, dotyczący zamknięcia określonych akwenów dla rybołówstwa i żeglugi, w związku z toczącymi się pracami pogłębiarskimi.

Monitoring przyrodniczy i znaleziska archeologiczne

W dniu 31 maja przeprowadzono liczenie ptaków z jednostki pływającej, wzdłuż toru wodnego, pomiędzy Trzebieżą a Świnoujściem oraz w transekcie przebiegającym w sąsiedztwie sztucznych wysp. Odnotowano w sumie 1 397 osobników ptaków wodno-błotnych z 12 gatunków (ok. 670 śmieszek, ponad 320 kormoranów, ponad 280 mew srebrzystych, a także osobniki m.in. czapli siwej, łabędzia niemego, bielika, krzyżówki, krakwy, perkoza dwuczubego i czernicy).

W dniu 1 czerwca natomiast, w Muzeum Narodowym w Szczecinie odbyła się konferencja prasowa, podczas której zaprezentowano kolejne odkrycie archeologiczne z dna toru wodnego Świnoujście – Szczecin: silnik z amerykańskiego bombowca B-17, który podczas II wojny światowej brał udział w nalocie na Police. Samolot, do którego należał silnik, został zestrzelony w październiku 1944 roku.

Źródło mat. prasowy fot. Urząd Morski w Szczecinie

Zobacz podobne

Wiceminister infrastruktury: sytuacja geopolityczna wymusza rozwój transportu na różnych kierunkach

KM

PŻB Offshore i SeaZip Offshore Services łączą siły

PL

Pożar statku handlowego w pobliżu Azorów

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie