Polski Portal Morski
Aktualności Klaster Morski Ważne

Tor wodny Świnoujście – Szczecin. Prace pogłębiarskie wykonane w ponad 80%

Trwają prace przy modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. Pogłębiony tor wodny umożliwi wpłynięcie do Szczecina statków średniej wielkości. Prace pogłębiarskie wykonano w ponad 80%, planowane zakończenie prac pogłębiarskich to przełom sierpnia i września tego roku.

Obecnie trwają prace przygotowawcze do umacniania skarp podwodnych przy Ostrowie Grabowskim, roboty przy budowie umocnień rozpoczną się na przełomie czerwca i lipca. Równocześnie trwają sukcesywne dostawy kamienia hydrotechnicznego do nabrzeża HUK – ich transport odbywa się koleją z południa Polski. W obszarze obrotnicy Orli Przesmyk trwają prace pogłębiarskie, związane z jej przebudową. W obszarze wyspy Radolin trwa montaż stalowego oczepu, montaż platformy obsługowej oraz prace związane z wykonaniem zasypu grodzy. Trwają prace przy umacnianiu skarp podwodnych przy nabrzeżach BONn, Huk, Żeglarskim.

Pogłębiarki Meuse River, Scheldt River i Vox Amalia pracują na km 5+00 do 67+000, oprócz tego na torze wodnym pracuje specjalistyczny ponton Jetsed, który wyrównuje powierzchnię dna toru wodnego i profiluje skarpy podwodne. Rurociąg do odkładania urobku, prowadzący do wyspy W28 został przełożony do wyspy W22, urobek jest w tej chwili odkładany obydwoma rurociągami na wyspę W22. Przy wyspie W22 trwa montaż kamienia hydrotechnicznego do umacniania skarp podwodnych, roboty te wykonano w 15%. Obrzeże wyspy W28 zostało już zamknięte, trwają prace przygotowawcze do robót umocnieniowych i montażu kamienia.

Warunki żeglugi

Aktualną informację o bieżących pracach wszystkich jednostek wykonawcy na danym kilometrze toru otrzymują codziennie e-mailem m.in. służby kapitanatów portów, dyspozytorzy portu i piloci morscy. Wszystkich użytkowników akwenu prosimy jednocześnie o śledzenie zakładki „Bezpieczeństwo morskie – warunki żeglugi” na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie, gdzie publikowane są komunikaty kapitanów portów oraz aktualne ostrzeżenia nawigacyjne. W dalszym ciągu obowiązuje Komunikat nr 4 Kapitana Portu Trzebież wraz z mapami, dotyczący zamknięcia określonych akwenów dla rybołówstwa i żeglugi, w związku z toczącymi się pracami pogłębiarskimi.

Monitoring przyrodniczy i znaleziska archeologiczne

W dniu 31 maja przeprowadzono liczenie ptaków z jednostki pływającej, wzdłuż toru wodnego, pomiędzy Trzebieżą a Świnoujściem oraz w transekcie przebiegającym w sąsiedztwie sztucznych wysp. Odnotowano w sumie 1 397 osobników ptaków wodno-błotnych z 12 gatunków (ok. 670 śmieszek, ponad 320 kormoranów, ponad 280 mew srebrzystych, a także osobniki m.in. czapli siwej, łabędzia niemego, bielika, krzyżówki, krakwy, perkoza dwuczubego i czernicy).

W dniu 1 czerwca natomiast, w Muzeum Narodowym w Szczecinie odbyła się konferencja prasowa, podczas której zaprezentowano kolejne odkrycie archeologiczne z dna toru wodnego Świnoujście – Szczecin: silnik z amerykańskiego bombowca B-17, który podczas II wojny światowej brał udział w nalocie na Police. Samolot, do którego należał silnik, został zestrzelony w październiku 1944 roku.

Źródło mat. prasowy fot. Urząd Morski w Szczecinie

Zobacz podobne

W USA ceny ropy odbijają się po najdłuższej serii spadków od marca

BS

Remont oznakowania nawigacyjnego “Żuławy”

KM

Gaz-System o zadaniach dla statków układających Baltic Pipe

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie