Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Miecznik, czyli priorytety na morskim forum

Pilna realizacja projektu Miecznik pozwoli zapobiec utracie kluczowych zdolności z punktu widzenia ochrony interesów morskich kraju – przekonywał Paweł Soloch, szef BBN, uczestników VI Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa. Eksperci zgodnie podkreślali wagę pozostałych programów modernizacji polskiej marynarki, zwłaszcza wyposażenie jej w nowoczesne okręty podwodne.

W Warszawie spotkali się przedstawiciele Sił Zbrojnych RP, armii państw NATO, krajowego i zagranicznego przemysłu zbrojeniowego, naukowcy oraz politycy i samorządowcy, aby w ramach Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa podyskutować o najważniejszych wyzwaniach, z jakimi mierzy się Polska w zakresie polityki morskiej.

W wystąpieniu otwierającym konferencję poseł Michał Jach (PiS), przewodniczący sejmowej Komisji Obrony Narodowej, podkreślał, że nadal trzeba uświadamiać społeczeństwu i decydentom znaczenie marynarki wojennej w systemie bezpieczeństwa państwa, nie tylko w czasie wojny, lecz przede wszystkim w czasie pokoju i kryzysu. – W „Strategicznej koncepcji bezpieczeństwa morskiego” zostało ujęte bardzo nowoczesne spojrzenie na rolę i znaczenie MW RP jako narzędzia zapewniającego interesy bezpieczeństwa Polski na całym świecie. Musimy mieć świadomość, że wydarzenia w Azji Środkowej lub na południu Afryki mogą mieć bardzo poważny wpływ na to, co się dzieje w wydawałoby się sytej, cichej i bogatej Europie – mówił poseł.

Paweł Soloch, szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego, które objęło konferencję patronatem, podkreślał w liście do uczestników forum, że aby MW RP mogła realizować stawiane jej zadania, musi otrzymać nowe okręty wojenne – fregaty rakietowe Miecznik oraz okręty podwodne o kryptonimie Orka. „Pilna realizacja projektu Miecznik pozwoli zapobiec utracie kluczowych z punktu widzenia ochrony interesów morskich kraju zdolności, ale jednocześnie wskazane jest realizowanie pozostałych istotnych programów modernizacji marynarki wojennej, przede wszystkim wyposażenie jej w nowoczesne okręty podwodne” – akcentował szef BBN.

Kontradmirał Piotr Nieć, szef Zarządu Uzbrojenia w Inspektoracie Marynarki Wojennej, podkreślał, że oba programy, Miecznika i Orki, wpisują się w zobowiązania Polski jako członka NATO. – Gdy budujemy siły naszej marynarki wojennej, musimy pamiętać, żeby mieć adekwatny potencjał do realizowania zobowiązań sojuszniczych, zarówno w zakresie wsparcia, jak i sił uderzeniowych – mówił kontradmirał.

Konferencja została podzielona na dwie panelowe sesje dyskusyjne. Pierwszą, poświecono programom modernizacyjnym MW, a drugą morskiej infrastrukturze krytycznej.

Pierwszy panel, jak łatwo można było przewidzieć, zdecydowanie zdominował temat budowy fregat rakietowych Miecznik. Andrzej Wojtkiewicz, dyrektor ds. handlowych w PGZ Stoczni Wojennej, czyli firmy, którą MON wyznaczyło do realizacji tegoż programu, podkreślał, że stoczni zależy na pozyskaniu od zagranicznego partnera pewnych i sprawdzonych technologii. – Liczymy, że dzięki temu projektowi zdobędziemy kompetencje niezbędne do serwisowania, remontowania i modernizacji okrętów – komentował.

Z kolei Dariusz Jaguszewski, członek zarządu stoczni Remontowa Holding, uważa, że Miecznik może w dużym stopniu zostać zbudowany z wykorzystaniem potencjału przemysłu krajowego. – Ważne jest jednak, aby krajowych poddostawców włączyć w ten projekt już na etapie prototypu – mówił. Jak dodał, same prace projektowe nad jednostką potrwają około dwóch lat, a w jego ocenie realnym terminem ukończenia budowy pierwszego Miecznika jest rok 2028.
O tym, że polonizacja Miecznika w jak największym stopniu jest naszym strategicznym interesem, przekonywał również prof. Hubert Królikowski z Uniwersytetu Jagiellońskiego. – Przy budowie okrętów tego typu należy dążyć do tego, by udział polskiego przemysłu nie polegał tylko na spawaniu blach, lecz także dostarczaniu sensorów, systemów łączności i uzbrojenia – mówił profesor.

Uczestnicy panelu dyskusyjnego poświęconego programowi modernizacji MW RP byli jednocześnie zgodni, że o ile fregaty rakietowe Miecznik mogą powstać w dużym stopniu z wykorzystaniem potencjału firm krajowych, o tyle w przypadku okrętów podwodnych Orka ich udział może nie być znaczący. – Nigdy nie mieliśmy i teraz też nie mamy takich kompetencji. Aby je uzyskać, niezbędne byłby naprawdę bardzo duże inwestycje z poziomu rządowego – wyjaśniał Dariusz Jaguszewski.

Drugi panel – poświęcony morskiej infrastrukturze krytycznej – zdominował natomiast temat zabezpieczenia portów i kotwicowisk w czasie pokoju i sytuacji kryzysowej przed różnego rodzaju zagrożeniami, począwszy od zwykłych wypadków, pożarów, aż po ataki cybernetyczne.

Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa odbyło się po raz szósty. Jego organizatorami były Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni oraz Zarząd Targów Warszawskich, a patronat nad wydarzeniem objęły Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, Ministerstwo Infrastruktury oraz sejmowa Komisja Obrony Narodowej.

źródło : Polska-Zbrojna

Zobacz podobne

Kolejni Partnerzy Klastra Morskiego Pomorza Zachodniego wspierają szpitale

Autor

Zaprojektujmy od nowa molo Południowe

KM

W Porcie Gdynia przeładowuje się wszystko

BS

1 komentarz

Pewny 24 czerwca 2021 at 10:55

Wreszcie! Samo zakończenie Ślązaka nowe niszczyciele min i holowniki czy remonty staroci to za mało. Musimy mieć okręty bojowe.

Odpowiedz

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie