Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Śmigłowce Leonardo Helicopters i PZL-Świdnik dla Marynarki Wojennej RP

PZL-Świdnik, będąc strategicznym partnerem Marynarki Wojennej, chce umacniać swoją  pozycję jako dostawca, aby wspierać rozwój floty polskich śmigłowców pełniących służbę na Bałtyku. Wspólnie z Leonardo Helicopters, PZL-Świdnik jest w stanie zabezpieczyć wszelkie potrzeby Marynarki Wojennej RP w zakresie floty wiropłatów, w oparciu o cztery priorytetowe osie rozwoju.

Ratownictwo morskie

Śmigłowce W-3 Anakonda stanowią trzon zdolności ratownictwa morskiego w Polsce. Opracowane i zmodernizowane w Świdniku Anakondy pełnią dyżur poszukiwawczo-ratowniczy nad polską strefą odpowiedzialności na Bałtyku, w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy. PZL-Świdnik jednocześnie pracuje nad uruchomieniem linii produkcyjnej nowego polskiego śmigłowca wielozadaniowego opartego na doskonałej platformie śmigłowca AW139. Polski wariant tego śmigłowca, w specjalnej wersji, mógłby być dobrym rozwiązaniem dla Brygady Lotnictwa Morskiego obok śmigłowców W-3 Anakonda.

Zwalczanie zagrożeń i ratownictwo bojowe – z baz lądowych

Marynarka Wojenna otrzyma cztery potężne śmigłowce AW101, których znaczna część struktur powstaje w PZL-Świdnik. Śmigłowce te będą stanowiły jeden z podstawowych oręży Marynarki Wojennej, zwłaszcza w zakresie zwalczania okrętów podwodnych.

„Według naszych założeń doktrynalnych istnieje znaczący potencjał, aby wielkość floty śmigłowców AW101 dla polskiej Marynarki Wojennej mogła zostać co najmniej podwojona, chcemy być gotowi aby sprostać takiemu zadaniu.” – mówi Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

Zwalczanie zagrożeń i wzmocnienie zdolności rozpoznawczych – z okrętów.

Zgodnie z dotychczas wyrażanymi potrzebami MON, PZL-Świdnik, w ramach Leonardo Helicopters oferuje śmigłowiec AW159 do wykonywania zadań z okrętów będących obecnie na wyposażeniu Marynarki Wojennej. Jako specjalistyczny wielozadaniowy śmigłowiec morski, AW159 przeznaczony jest do wykonywania zadań z pokładu okrętu w najbardziej wymagających warunkach, aż po stan morza 6. Doświadczenia najpotężniejszych marynarek wojennych potwierdzają również doskonałą interoperacyjność tego śmigłowca ze śmigłowcem AW101 w realizacji misji morskich i amfibijnych.

Rozpoznanie i zabezpieczenie przez systemy bezzałogowe.

Wspólnie z Leonardo Helicopters, PZL-Świdnik rozwija zdolności śmigłowca opcjonalnie pilotowanego SW-4 Solo oraz specjalistycznej platformy bezzałogowej AWHero. Zdolności i funkcje tych bezzałogowców zostały zademonstrowane podczas pierwszych prób OCEAN 2020 i będą powtórzone w roku bieżącym na Bałtyku. Podczas OCEAN 2020 wykazano zwiększoną świadomość sytuacyjną w środowisku morskim dzięki integracji bezzałogowych platform z jednostkami morskimi, sieciami satelitarnymi i komunikacyjnymi oraz krajowymi ośrodkami dowodzenia i kontroli.

źródło : ZBiAM

Zobacz podobne

Tunel pod Świną. Maszyna TBM jest coraz bliżej wyspy Wolin

AB

Media: marcowa blokada Kanału Sueskiego wciąż wpływa na światową żeglugę

AB

Prezes PKN Orlen na FWR: negocjacje ws. partnera dla Lotosu zaawansowane w 70 proc.

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie