Polski Portal Morski
Aktualności Turystyka

Piękna Błyskawica powróciła!

Możemy ją znowu oglądać przy Nabrzeżu Pomorskim. Jeszcze przez kilka dni nie będzie jej można zwiedzać, ale już niedługo będzie można wejść na jej pokład. Na początku marca ORP Błyskawica odholowana została do Stoczni Wojennej w Gdyni, gdzie przeszła gruntowny remont warty ponad 7 mln – wczoraj powróciła na swoje miejsce. To m.in. na jej pokładzie odbędą się uroczystości związane z obchodami święta Marynarki Wojennej. W niedzielę, na pokładzie okrętu córki Cecylii Raczyńskiej, matki chrzestnej okrętu, obejmą nad nim symboliczny patronat.

ORP „Błyskawica” to prawdziwy zabytek klasy zerowej wśród okrętów – uczestników wojen morskich. Jest najstarszym zachowanym niszczycielem – weteranem II wojny światowej i jedynym bojowym okrętem  alianckim, który uczestniczył aktywnie w działaniach przez cały okres wojny – od 1 września 1939 r. do 8 maja 1945 r.

„Błyskawica” wraz  z bliźniaczym „Gromem” zbudowane zostały przez stocznię J. Samuel White & Co Ltd. w Cowes. Były dumą naszej floty, należały do najnowocześniejszych i najsilniejszych okrętów swojej klasy na świecie. Kolejne niszczyciele tego typu budowane miały być już w stoczni krajowej. Wybuch wojny przekreślił te plany.

ORP „Błyskawica” to był prawdziwy „lucky ship” – szczęśliwy okręt. Przebył w wojennej służbie 138 356 Mm, eskortował 85 konwojów, odbył 108 patroli bojowych. Artyleria okrętu zestrzeliła 4 samoloty na pewno i kolejne 3 prawdopodobnie, wraz z innymi okrętami zatopiła 2 niszczyciele, 2 statki i kilka mniejszych jednostek, z sukcesami walczyła z okrętami podwodnymi. Podczas działań bojowych okręt trzykrotnie został poważnie uszkodzony, zginęło podczas całej wojny 5 marynarzy, 48 odniosło rany.

Do kraju „Błyskawica” wróciła 4 lipca 1947 r. pod dowództwem słynnego podwodnika komandora Bolesława Romanowskiego. W czynnej służbie pozostawała jeszcze przez 20 lat. Stan techniczny wyeksploatowanego okrętu pogarszał się jednak. Do tragedii doszło 9 sierpnia 1967 r. Podczas ćwiczeń wybuchły rurociągi parowe. Zginęło 7 marynarzy. To praktycznie zakończyło aktywną służbę „Błyskawicy”. Wyremontowana służyła jeszcze jako bateria przeciwlotnicza w Świnoujściu. Wreszcie w 1975 r. wycofana została ze służby i zdecydowano, że zastąpi w roli okrętu-muzeum innego weterana II wojny światowej – ORP „Burzę”.

ORP „Błyskawica” wciąż nosi biało-czerwoną wojenną banderę. Pozostaje w składzie 3. Flotylli Okrętów Marynarki Wojennej i ma etatową marynarską załogę. Jest niezwykle cennym i atrakcyjnym obiektem muzealnym – wizytówką morskiej Polski, Gdyni i Muzeum
Marynarki Wojennej.  Dokumentuje tradycje walk polskich marynarzy, jest miejscem reprezentacyjnych spotkań i uroczystości państwowych, w tym uroczystych promocji oficerów Marynarki Wojennej, ostoją odwiecznego morskiego ceremoniału, a  równocześnie świetnie utrzymanym zabytkiem wojennomorskiej techniki o światowej randze.

Muzeum Marynarki Wojennej utrzymuje w pomieszczeniach „Błyskawicy” wystawę poświęconą walkom marynarzy podczas II wojny światowej.

źródło: mmw

Zobacz podobne

Postęp prac przy polskiej części Baltic Pipe

BS

Jak przebiegają prace nad nowym dokiem w stoczni „Wulkan”?

BS

Nowe ekologiczne paliwo w Polsce

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie