Z każdym dniem Wyspiarka drążąca tunel pod Świną jest bliżej wyspy Wolin. Zaplecze maszyny TBM to kilka wagonów, w których zainstalowany jest sprzęt pomocniczy. Maszyna składa się z osłony głowicy urabiającej, osłony części ogonowej, która układa prefabrykowane segmenty betonowe oraz układu rezerwowego.
Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela rzeka Świna, która stanowi część toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikacje zapewniają przeprawy promowe, które nie zapewniają odpowiedniej przepustowości (co powoduje długi czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne. Stałe połączenie będzie drogowym tunelem drążonym w korytarzu północnym (zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową). Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna.
GDDKiA Szczecin
Mat. filmowy Tunel w Świnoujsciu/UM Świnoujście