29 czerwca 1974 roku w hamburskiej stoczni Howaldtswerke Deutsche Werft zwodowano budowany dla Polskiej Żeglugi Morskiej zbiornikowiec „Kasprowy Wierch” (długość całkowita 283,89 m, szerokość 43,45 m) na statku znajdowało się 13 zbiorników ładunkowych.
Przez dłuższy czas „Kasprowy Wierch” był największym statkiem, jaki kiedykolwiek zbudowano w Hamburgu. Jednostka weszła do eksploatacji 18 października 1974 roku i był to pierwszy z serii największych statków w historii PŻM (największa była „Czantoria”).
Wchodząc do Gdyni 1 grudnia 1974 roku była to największa jednostka w historii gdyńskiego portu. W pierwszym rejsie statek nie przywiózł w zbiornikach paliwa lecz 81 tys. ton kukurydzy. Dopiero wiele miesięcy później 7 sierpnia 1975 roku „Kasprowy Wierch” dostarczył paliwo do Portu Północnego w Gdańsku. Służbę w PŻM statek zakończył 12 czerwca 1981 roku.
Wojna na Bliskim Wschodzie spowodowała, że import ropy naftowej z tamtego rejonu świata okazał się niebezpieczny i nieopłacalny ponieważ w wyniku działań wojennych i zawirowań na rynku paliw, ceny surowca rosły w zawrotnym tempie. Przez wiele miesięcy zbiornikowiec nie miał zatrudnienia i ostatecznie został sprzedany firmie Elf-Serepca.
Nowy właściciel zmienił nazwę statku na „Serepca I” i zarejestrował jednostkę pod banderą Kamerunu. Później statek pozbawiono napędu i przerobiono na magazyn. 2 lipca 2009 roku po 35 latach służby jednostkę zezłomowano w Chinach.
źródło: Infomare
1 komentarz
Pierwsze arabskie paliwo przywiózł do Polski 'Zawrat’ budowy japońskiej. Statek ten jako jedyny z japońskiej trójki NIE sięgał granicy 145 tysięcy ton.
'Kasprowy Wierch’ z Hamburga był pierwszym statkiem PMH o nośności ponad 100 tysięcy ton. Wszedł do eksploatacji dokładnie w cztery lata, miesiąc i jeden dzień po 'Manifeście Lipcowym’, pierwszym statku PMH o nośności ponad 50.000 ton, zbudowanym w Gdyni.