Polski Portal Morski
Aktualności

PKN Orlen: KE wydłużyła czas na realizację środków zaradczych przy przejmowaniu Lotosu

Komisja Europejska wydłużyła do 14 listopada termin na realizację środków zaradczych w ramach przejęcia przez PKN Orlen Grupy Lotos – podał w piątek Orlen. KE w ramach tych środków nakazała m.in. sprzedaż 30 proc. udziałów w rafinerii Lotosu i prawie 400 stacji paliw.

Jak zaznaczył PKN Orlen w komunikacie, przedłużenie terminu to standardowa procedura, z której korzystają spółki, szczególnie przy skomplikowanych transakcjach.

W efekcie możliwa będzie jeszcze bardziej wnikliwa analiza ofert partnerów, z którymi prowadzone są rozmowy dotyczące wdrożenia środków zaradczych, pod kątem korzyści dla wszystkich interesariuszy – podkreśliła spółka.

W maju 2021 r. prezes PKN Orlen Daniel Obajtek poinformował, że jeżeli do lipca spółka nie znajdzie partnera do przejęcia części aktywów Lotosu, to wystąpi do Komisji Europejskiej o przedłużenie terminu. Obajtek mówił wtedy, że nie będzie się w tej kwestii śpieszył, dodając, że jest kilku oferentów, którzy składają propozycje.

Komentując piątkową decyzję KE Obajtek stwierdził, że „biorąc pod uwagę skomplikowany charakter transakcji, zgoda Komisji Europejskiej na wydłużenie terminu na negocjacje to dobra informacja”.

„Fuzja PKN Orlen i Grupy Lotos to proces, który przyniesie realne korzyści dla wszystkich zaangażowanych firm, ich akcjonariuszy, pracowników, klientów, a także dla polskiej gospodarki. Aby to zagwarantować, musimy wybrać inwestora do realizacji środków zaradczych, który zapewni długoterminowy zrównoważony rozwój” – dodał.

Wyznaczone 14 lipca 2020 r. przez KE środki zaradcze to m.in. zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych. Ma to dać nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie oleju napędowego i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej.

Kolejny warunek to sprzedaż dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który – po ukończeniu budowy – zostałby przekazany temu operatorowi.

KE nakazała też sprzedaż 389 stacji paliw w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, sprzedaż 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture z BP, zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej, zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu lub tzw. pozostałości ciężkich.

Źródło PAP fot. Orlen

Zobacz podobne

Minister obrony Węgier: nasze myśliwce przechwyciły rosyjski samolot nad Bałtykiem

BS

Złote Lata Polskiej Żeglugi Morskiej

AB

Mieszkańcy Szczecina zaoszczędzą ponad 5,5 miliona złotych. Wody Polskie przeciwne podwyżkom cen wody i odprowadzania ścieków

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie