Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Ważne

Tor wodny Świnoujście-Szczecin znacznie zwiększy swoją przepustowość, dzięki pogłębieniu do 12,5 m.

Przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych w poniedziałek wzięli udział w konferencji informacyjnej organizowanej przez Urząd Morski w Szczecinie.

Celem wydarzenia była promocja trwającego projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin – jednej z największych inwestycji w obszarze transportu morskiego w Polsce dofinansowanej ze środków UE.

Celem projektu jest udrożnienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin dla statków o większej ładowności i zanurzeniu, jak również poprawa bezpieczeństwa nawigacji statków morskich po szerszym i głębszym torze wodnym.

Zgodnie z założeniami, projekt przyczyni się również do usprawnienia nawigacji statków po torze wodnym i zwiększenie przepustowości toru spowodowane obniżeniem prawdopodobieństwa wystąpienia kolejki statków na torze wodnym.

Dodatkowo nastąpi poprawa stanu funkcjonalnego i technicznego obiektów wchodzących w skład Bazy Oznakowania Nawigacyjnego, którego efektem będzie umożliwienie pracownikom niezakłóconego i optymalnego wykonywania zadań związanych z utrzymaniem toru wodnego Świnoujście – Szczecin.

Modernizacja toru to też znaczne korzyści dla mieszkańców regionu. Szacunki twierdzą, że zwiększenie przepustowości stworzy potrzebę nowych miejsc pracy, pozwoli przyciągnąć nowych inwestorów przyczyni się do obniżenia kosztów transportu morskiego i poszerzenia skali działalności okolicznych portów, zwłaszcza portu w Szczecinie.

Warto również pamiętać o tym, że realizacja projektu pozytywnie wpłynie na rozwoju turystyki i małej żeglugi morskiej w regionie.

Historia toru Świnoujście-Szczecin

Początki toru sięgają XVII wieku, kiedy dostrzeżono jego potencjał gospodarczy tej trasy i rozpoczęto jej budowę.

Pomimo istotnego znaczenia dla regionu pod koniec XX wieku tor był w bardzo złym stanie. Dopiero na początku XXI wieku, dzięki przeprowadzonej modernizacji, trasa zaczęła odzyskiwać swój dawny potencjał.

Niewątpliwie, tor wodny Świnoujście-Szczecin na każdym etapie swojej długiej historii miał i ma istotne znaczenie i wartość dla gospodarki regionu.

Teraz, przy założeniu, że pogłębienie do 12,5 m przyczyni się do poprawy przepustowości trasy wodnej, zdecydowanie wzrośnie również jej znaczenie dla regionu zachodniopomorskiego.

Od początku nowożytnej modernizacji toru, do realizacji inwestycji w znacznym stopniu przyczyniają się środki z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dofinansowanie unijne w ramach projektu wynosi ponad 1,2 mld złotych przy całkowitej wartości ponad 1,9 mld.

źródło : cupt.gov.pl

Zobacz podobne

Świnoujście: Pierwsza dostawa LNG dla PGNiG w 2021 roku

Autor

Wody Polskie: Pierwsze zjawiska lodowe możliwe w najbliższych dniach

Autor

Odbudowa jazów na terenie Zarządu Zlewni w Nysie w ramach Programu Kształtowania Zasobów Wodnych dla rolnictwa

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie