Polski Portal Morski
Aktualności Edukacja

Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu. Nowa odsłona konkursu

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ogłosił kolejne postępowanie, które ostatecznie ma wskazać realizatora projektu głębokowodnego terminalu kontenerowego w świnoujskim porcie zewnętrznym. Trzyetapowy proces ma być zakończony podpisaniem umowy do końca 2022 roku. Zgodne z koncepcją głębokowodny terminal kontenerowy ma powstać w granicach portu zewnętrznego ale głównie w obszarze przeznczonym do zalądowienia. 

Do 30 września będą przyjmowane zgłoszenia od zainteresowanych, które następnie będą weryfikowane pod względem formalnym. W drugim etapie Komisja wskaże uczestników dalszego postępowania. Będzie też zbierać zapytania potencjalnych wykonawców odnośnie projektu, dokumentacji, warunków umów, by na nie udzielić odpowiedzi, wyjaśnić wątpliwości itd. Ten etap zakończy się przygotowaniem i złożeniem ofert. Termin graniczny to 28 lutego 2022 roku. Otwarcie ofert nastąpi następnego dnia.

Trzeci, ostatni etap postepowania to już negocjacje Komisji zmierzające od sprecyzowania treści umów. Efektem ma być podpisanie w pełni wynegocjowanych dokumentów z przyszłym realizatorem projektu głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Ma to nastąpić do końca 2022 roku.

– Głębokowodny terminal  kontenerowy w Świnoujściu wyznacza kierunek naszych strategicznych działań tej dekady, to również projekt z rządowym poparciem, wpisany do Polskiego Ładu, programu, którym premier Mateusz Morawiecki wyznacza kierunki rozwoju całego kraju  – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Otwieramy kolejne postępowanie, wieloetapowe by wyłonić wykonawcę i zrealizować ten projekt.  Zainteresowanie terminalem było i jest, a my jesteśmy bogatsi doświadczeniem poprzednich postępowań. 

Uważne wsłuchiwaliśmy się w sygnały płynące z całej branży portowej, czy też firm żeglugowych. Na chłodno analizowaliśmy otoczenie, sytuacje związaną z pandemią itd. 

Prezes zapewnia, że terminal w Świnoujściu, w południowo-zachodniej części Bałtyku jest potrzebny i ekonomicznie uzasadniony. Wskazuje na badania rynku, analizy eksperckie, prognozy oparte na twardych danych statystycznych wskazujące stałe trendy wzrostu w oceanicznych przewozach kontenerowych itd. Odwołuje się do argumentów naukowców, ekspertów, przedsiębiorców, którzy podczas trwającej blisko rok debacie popierali pomysł budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu i merytorycznie to uzasadniali. Samorządowcy z prezydentem Świnoujścia Januszem Żmurkiewiczem na czele, także wskazywali korzyści w budowie terminalu kontenerowego dla społeczności lokalnej i regionu. 

– Z tym całym bagażem doświadczeń i nie mniejszą determinacją, co poprzednio, rozpoczęliśmy kolejny etap postępowania w pełnym przekonaniu, że uda się wyłonić partnera do realizacji projektu – podkreśla prezes ZMPSiŚ. –  Powiem to raz jeszcze: zrealizujemy ten projekt zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich i rządowym programem rozwoju portów zewnętrznych, uchwalonym przez Sejm RP. Proszę jedynie o cierpliwość i wsparcie, bo mówimy o projekcie, którego koszty realizacji liczone są w miliardach. 

Uwaga! 

Procedura, pełna treść postępowania oraz informacje o sposobie pobrania potrzebnych dokumentów dostępne są na stronie internetowej ZMPSiŚ S.A. pod adresem: https://www.port.szczecin.pl/pl/oferta/glebokowodny-terminal-kontenerowy/zaproszenie/

Źródło/fot.: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Zobacz podobne

Polska Żegluga Morska: MS Polesie bierze udział w akcji ratowniczej, zostanie na miejscu do jej zakończenia; poszukiwane są cztery osoby

AZ

101 lat temu w Tczewie powstała pierwsza w powojennej Polsce państwowa Szkoła Morska. „Jesteśmy dumni, że możemy to upamiętniać”

BS

Pierwsza rocznica uruchomienia Baltic Pipe. Prezes Gaz-System: dziś Polska jest bezpieczniejsza energetycznie

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie