Polski Portal Morski
Aktualności

Tunel w Świnoujściu. Zakończono produkcję obudowy tunelu

6280  segmentów obudowy tunelu wyprodukowano w zakładzie prefabrykacji, który specjalnie w tym celu powstał na wyspie Uznam. To dokładnie tyle, ile potrzeba do obudowania całego tunelu.

Łącznie w zakładzie prefabrykacji przygotowano 615 dwumetrowych i 170 półtorametrowych pierścieni. Z tego maszyna drążąca ułożyła już wszystkie mniejsze i ponad 200 większych. Obudowany tunel ma 687 metrów długości.

Do produkcji elementów prefabrykowanych potrzebnych było około 30 tysięcy m3 betonu. Segmenty powstały z betonu na kruszywie łamanym, granitowym. Część z nich jest klasycznie zbrojona stalą zbrojeniową, a część włóknami stalowym. Jeden dwumetrowy pierścień składa się z ośmiu segmentów i waży 100 ton – mówi Inżynier Rezydent z firmy Lafrentz Jacek Król

Wyprodukowane elementy obudowy tunelu przetransportowane zostały na plac składowy oraz w rejon komory startowej. Tak, aby w odpowiednim momencie maszyną drążąca TBM Wyspiarka mogła je zamontować we wnętrzu tunelu.

Zakończenie produkcji segmentów nie oznacza jednak końca działalności zakładu prefabrykacji. Nadal przez całą dobę będą powstawały w nim prefabrykaty na konstrukcje wewnętrzne w tunelu.

Cieszymy się, że kolejny etap tej inwestycji jest już za nami. Mamy już wszystkie segmenty, ringi, aby obudować tunel. W sierpniu Wyspiarka powinna zakończyć drążenie pod samym dnem Świny. Krok po kroku jesteśmy coraz bliżej końca inwestycji – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

Nie tylko samo drążenie

TBM Wyspiarka po przejściu pod dnem Świny, przejdzie kolejną inspekcję. Ostatecznie zakończy pracę w komorze odbiorczej już na wyspie Wolin. Obecnie wykonywane jest deskowanie tzw. łoża dla TBM, które umożliwi wprowadzenie Wyspiarki do szybu odbiorczego. Poza tym trwają roboty konstrukcyjne rampy dojazdowej w segmentach od R1 do R16, zasypka stropu R14-R16, a także roboty wykończeniowe konstrukcji rampy.

Z kolei po stronie wyspy Uznam, skąd zaczęło się drążenie tunelu, uszczelniane są ściany szczelinowe oraz płyta denna komory startowej. W segmentach od S1 do S11 metodą stropową wykonywane są rampa oraz tunel. Na wiadukcie dojazdowym w ciągu ulicy Karsiborskiej montowane są krawężniki. Kontynuowana jest zasypka stropów w segmentach S10 oraz S11. Dodatkowo ściany szczelinowe są uszczelniane, wyrównywane i torkretowane. Trwają także roboty wykończeniowe konstrukcji rampy.

Najdłuższy w Polsce

Tunel będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce – to 1484 metry drążone przy pomocy TBM, a z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi aż 1780 metrów. Obecnie najdłuższym tunelem drogowym w kraju jest gdański tunel pod Martwą Wisłą – ma 1377 metrów.

Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Koszt tej inwestycji to ponad 900 mln złotych, z czego ponad 775 to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się pod koniec 2022 roku. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak.

Mat. i fot.  Miasto Świnoujście/Sweco

Zobacz podobne

„Planeta I” na kolejnych próbach morskich

Autor

Przekop Mierzei Wiślanej. Serce tej inwestycji już prawie gotowe

BS

Inwestycje infrastrukturalne Portu Gdynia oraz PERN

MZ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie