Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Porty

„Dar Młodzieży” z wizytą w Porcie Gdańsk

9 lipca 2021 r. z wizytą do Portu Gdańsk zawinął największy polski żaglowiec szkoleniowy „Dar Młodzieży”.

10 lat minęło od ostatnich odwiedzin Daru Młodzieży w Gdańsku, mieście pochodzenia statku. Najpiękniejszy polski żaglowiec, szkoleniowa jednostka Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, w dniach 9-11 lipca 2021 roku cumował przy Nabrzeżu Westerplatte w Gdańsku.

Była to ósma wizyta białej fregaty w Gdańsku. Przy Nabrzeżu Westerplatte żaglowiec zacumował 9 lipca br. o godzinie 9:30. Powitali go tu licznie zgromadzeni mieszkańcy Gdańska oraz turyści, którzy skorzystali również z możliwości bezpłatnego zwiedzenia najsłynniejszej polskiej fregaty. Do Gdańska „Dar Młodzieży” wprowadził nowy komendant statku kpt. ż.w. dr Artur Król, ten sam, który dowodził żaglowcem podczas ostatniej wizyty fregaty w Gdańsku w roku 2011.

Możliwość spotkania ze statkiem mieszkańcy Gdańska będą mieli częstszą, jak do tej pory. Bogumił Łączyński, dyrektor Działu Armatorskiego i Praktyk Morskich Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, zapowiedział wzmocnienie związków Daru Młodzieży z Gdańskiem: Chcemy wzmocnić nasze związki z Gdańskiem, miastem, w którym rozpoczęło się życie najpiękniejszej polskiej fregaty. Planujemy, aby Dar Młodzieży co najmniej trzy razy w roku cumował w Gdańsku, gdzie będzie można go zwiedzać – na przykład podczas Jarmarku Dominikańskiego.

Dar Młodzieży” – trzymasztowa fregata, żaglowiec szkolny Akademii Morskiej w Gdyni kontynuuje tradycję dwóch słynnych poprzedników – „Lwowa” – żaglowca lat pionierskich, kiedy to jeszcze Tczew był siedzibą Szkoły Morskiej i „Daru Pomorza” – „białej fregaty”, służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930 – 1982. „Dar Młodzieży” jest równocześnie pierwszym żaglowcem zbudowanym w polskiej stoczni, według oryginalnego polskiego projektu, od podstaw jako żaglowa jednostka szkolna.

Historia budowy

Jego powstanie to cała historia zabiegów ludzi rozumiejących potrzebę wymiany wysłużonego, coraz słabiej wypełniającego potrzeby nowoczesnego szkolenia oficerów floty „Daru Pomorza”, na nowy statek. Szansą było zamówienie skierowane do Stoczni Gdańskiej, wówczas im. Lenina, na serię szkolnych żaglowców dla radzieckich szkół morskich. Decyzja polityczna, wsparcie najwyższych czynników, wielka akcja propagandowa i ustalono, że prototypem, jednostką pilotażową dla eksportowych żaglowców będzie następca „Daru Pomorza”. Żaglowiec zbudowany, jak pisano, staraniem polskiej młodzieży dla polskiej młodzieży.

Projektowania, tego zupełnie nowego typu statku w polskiej praktyce stoczniowej, podjął się inż. Zygmunt Choreń, młody projektant gdańskiej stoczni, żeglarz, świeżo po udziale w regatach dookoła świata. Wsparcia udzielali mu weterani pierwszego „Daru”, wieloletni komendant Kazimierz Jurkiewicz, ostatni komendant Tadeusz Olechnowicz (później pierwszy komendant nowego „Daru”) i członkowie załogi „białej fregaty”.

W czerwcu 1981 r. odbyło się położenie stępki, a wodowanie z bocznej pochylni Wydziału Montażu Kadłubów C-1 – 12 listopada 1981 roku, Matką chrzestną została pani Helena Jurkiewicz, żona kpt. ż.w. Kazimierza Jurkiewicza. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 4 lipca 1982 r. w macierzystej Gdyni, przy Nabrzeżu Pomorskim, miejscu do dzisiaj stanowiącym stałe miejsce postoju fregaty. Powstał zatem nowy żaglowiec jako efekt przemyślanej i merytorycznie uzasadnionej koncepcji, z wykorzystaniem narzędzi wszechobecnej wówczas propagandy.

Dar Młodzieży w Gdańsku

Do Gdańska „Dar Młodzieży” zawijał 8 razy. Po raz pierwszy przy nabrzeżu na Westerplatte, statek cumował 1 września 1988 roku, uczestnicząc w obchodach rocznicy wybuchu II wojny światowej. Po siedmiu latach, jesienią 1995 roku, zawinął do Gdańska ponownie, a dwa lata później, w 1997 roku uświetnił zlot żaglowców zorganizowany z okazji 1000-lecia Gdańska.

We wrześniu 1998 roku, cumując w Gdańskiej Stoczni Remontowej, podejmował na pokładzie prezydentów RP Aleksandra Kwaśniewskiego i Portugalii Jorge Sampaio. Był to rodzaj rewizyty – kilka miesięcy wcześniej „Dar Młodzieży” wzmacniał polską obecność na EXPO w Lizbonie – także tam na pokładzie gościł prezydent Kwaśniewski, podejmując portugalskich polityków. Był to gorący czas zabiegów Polski o poparcie w staraniach o przyjęcie do NATO i „Dar Młodzieży” pełnił rolę ambasadora Polski.

Ponownie w Gdańskiej Stoczni Remontowej fregata zacumowała 22 czerwca 1999 roku,  uświetniając ceremonię chrztu nowego statku szkolnego gdyńskiej uczelni „Horyzont II”. Na następną wizytę „Daru Młodzieży” Gdańsk czekał 12 lat. W 2011 r. żaglowiec zawinął tutaj dowodzony przez kpt. ż.w. dr. Artura Króla. 10 lat później, w piątek 9 lipca 2021 r., właśnie komendant Artur Król ponownie wprowadził „Dar” do Gdańska.

źródło : umg.edu / Mat. filmowy Port Gdańsk

Zobacz podobne

List intencyjny ws. współpracy między Portem Gdynia a Ørsted

MZ

Okręty NATO w Szczecinie

Autor

 Bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej na polskiej części Morza Bałtyckiego

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie