Polski Portal Morski
Historia

48 lat temu podniesiono banderę na pierwszym polskim zbiornikowcu do przewozu płynnej siarki

16 lipca 1973 roku w Gdańsku podniesiono banderę na zbiornikowcu m/s „Tarnobrzeg” – pierwszym polskim statku do przewozu płynnej siarki. Armatorem jednostki była Polska Żegluga Morska. 

Pierwotnie statek budowano dla szwedzkiego odbiorcy OT Rederierna, jednostkę odkupiła Centrala Handlu Zagranicznego „Centromor” z przeznaczeniem dla Polskiej Żeglugi Morskiej.

Po wejściu do eksploatacji statek został wyczarterowany na 10 lat firmie Paktank Storage transportując siarkę z Gdańska do Runcorn w Wielkiej Brytanii i portów francuskich. W czerwcu 1982 roku statek został przekazany do spółki Żegluga Polska, a 30 lipca 1991 wyłączony z eksploatacji i po częściowym demontażu wyposażenia zaadoptowany jako magazyn pływający w Gdańsku.


3 marca 1994 roku ponownie wszedł do eksploatacji pod nazwą „Tarnobrzeg II”. Dwa lata później, w 1996 roku jednostkę sprzedano do stoczni złomowej w Portugalii.


Z „Tarnobrzegiem” wiążą się jeszcze dwie historie: to właśnie ten statek przyjął w lipcu 1992 roku ładunek ropy z pierwszego eksploatacyjnego odwiertu platformy Petrobaltic i dostarczył do Portu Północnego. W maju 1985 roku załoga statku uratowała na Morzu Północnym załogę zagrożonego utonięciem holenderskiego jachtu „Filmenipper”.

źródło : Infomare

Zobacz podobne

Trzy dni wojny ORP Gryf

BS

Polak w służbie Jej Królewskiej Mości

Autor

Pierwsze po wojnie rudowęglowce ze Stoczni Gdańskiej

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie