Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo

MI przygotowało zmiany ustawowe dotyczące m.in. rozwoju żeglugi śródlądowej

Ministerstwo Infrastruktury proponuje nowe rozwiązania dotyczące m.in. rozwoju, funkcjonowania i bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej – wynika z projektu noweli ustawy o żegludze śródlądowej oraz niektórych innych ustaw zamieszczonego na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Jak wskazano w uzasadnieniu, zaproponowane przepisy mają stworzyć warunki do poprawy stanu sektora żeglugi śródlądowej i sieci dróg wodnych.

Nowe uregulowania mają mieć pozytywny wpływ na przedsiębiorców m.in. poprzez jasne określenie i doprecyzowanie form oraz procedur załatwiania niektórych spraw w urzędach żeglugi śródlądowej, poprawę oznakowania nawigacyjnego na drogach wodnych, z których korzystają należące do przedsiębiorcy statki oraz możliwość uzyskania dodatkowych zezwoleń, które umożliwią na uprawianie żeglugi w warunkach, w których żegluga ta byłaby zabroniona.

Natomiast poprzez doprecyzowanie zadań w zakresie funkcjonowania śródlądowych dróg wodnych, w szczególności w zakresie działalności utrzymaniowej, nowe rozwiązania mają się przyczynić do poprawy warunków nawigacyjnych, co pozwoli na opłacalny ekonomiczne transport wodny i tym samym przyczynią się do rozwoju rynku żeglugowego.

Resort proponuje też rozszerzenie kompetencji dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej, uregulowanie kwestii związanych z uprawianiem żeglugi w porze nocnej, uregulowanie kwestii związanych z otwieraniem i zamykaniem dróg wodnych oraz ruchem statków na zamkniętej drodze wodnej.

Według projektodawców należy też jednoznaczne uregulować kwestie zakazu kąpieli na szlakach żeglownych, a także w okolicy portów i przystani, oraz śluz.

W Ocenie Skutków Regulacji dodano, że dzięki noweli wprowadzony ma być elastyczny sposób wydatkowania środków z Funduszu Żeglugi Śródlądowej na cele określone w ustawie o wsparciu finansowym armatorów śródlądowych, Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym.

Nowe przepisy mają ponadto doprecyzować kompetencje Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w zakresie inwestycji na śródlądowych drogach wodnych, utrzymania dróg wodnych, czy wdrażania polityki rozwoju śródlądowych dróg wodnych.

źródło(PAP) fot. Śląskie Centrum Logistyki SA

Zobacz podobne

Hiszpania/ W pierwszej połowie 2021 roku utopiła się rekordowa liczba imigrantów – ponad 2 tys.

KM

Polsko-chińskie rozmowy o współpracy w obszarze transportu

KM

Spotkanie z gigantem. AIDAmar płynie do Gdyni

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie