Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie Ważne

W Gdyni rozpoczęto budowę najnowocześniejszego okrętu przeciwminowego

18 lipca w stoczni CRIST w Gdyni rozpoczęto cięcie arkuszy blach stalowych do budowy pierwszego z dwunastu okrętów przeicwminowych-matek do transportu najnowocześniejszych systemów przeciwminowych świata, zamówionych przez siły morskie Królestwa Belgii i Królestwa Niderlandów.

W gdyńskiej stoczni CRIST S.A. powstaną półfabrykaty do produkcji sekcji zamówione przez francuską stocznię Chantiers Piriou z Concarneau. Zakład ten występuje z kolei jako podwykonawca konsorcjum celowego Belgium Naval & Robotics, które wygrało przetarg na dostawę dwunastu kompletów systemów przeciwminowych dla belgijskiego Marinecomponent i niderlandzkiego Koninklijke Marine – po sześć dla każdej z flot.

Jest to program modernizacji morskich sił przeciwminowych (MCM) Belgii i Holandii, któremu na mocy bilateralnej umowy przewodzi Bruksela. W wyniku rozstrzygnięcia przetargu, 15 marca 2019 roku, Belgium Naval & Robotics utworzone przez Naval Group i ECA Group zawarło kontrakt w Ministerstwem Obrony Belgii na 12 kompletów systemów MCM dla obu flot. Stocznia Piriou, tworząca z Naval Group konsorcjum Kership, zbuduje z dostarczonych od podwykonawców sekcji i bloków 12 okrętów-matek (bazowców) transportujących kilkuwarstwowe systemy do poszukiwania, klasyfikacji, identyfikacji i niszczenia min wszelkiego rodzaju. Nie jest jasne, czy CRIST będzie jedynym podwykonawcą. Możliwe, że materiały do budowy części okrętów powstaną w Belgi i/lub Holandii. Podwykonawstwo dotyczy prawdopodobnie siedmiu z 12 okrętów – w tym zakresie Kership ma dowolność w doborze kooperantów. Do tej pory CRIST i Piriou współpracowały niejednokrotnie. Gdyński zakład dostarczał bloki kadłubowe i nieukończone jednostki do Francji. Co najmniej dwukrotnie dotyczyło to zamówień obronnych: okrętu wielozadaniowego D’Entrecasteau (A621) typu B2M (Bâtiment multi-mission) i patrolowca arktycznego L’Astrolabe (P800). W obu przypadkach w Polsce powstały niekompletne jednostki.

W skład każdego z 12 systemów wejdzie bazowiec, będący jedynie „transportowcem” podsystemu MCM. Jego platforma nie będzie więc wykonana w tak surowym reżimie stealth (ograniczenie sygnatur magnetycznej i akustycznej), jak konwencjonalne niszczyciele min, ponieważ z założenia nie ma poruszać się na akwenie zagrożonym. Jego wstępne rozpoznanie i ocenę podwodnego niebezpieczeństwa zapewnią liczne pojazdy na- i podwodne oraz powietrzne, działające w awangardzie i transportowane właśnie okrętami-matkami. Utworzą one „zestaw narzędzi” (toolbox) MCM. W ich skład wejdą: autonomiczne pojazdy podwodne ECA A18-M z sonarami UMISAS, wykorzystującymi interferometryczną aperturę syntetyczną (synthetic aperture sonars, InSAS), przeznaczone do wstępnego wykrywania min; zdalnie sterowane pojazdy do identyfikacji obiektów niebezpiecznych ECA Seascan Mk 2 i ich neutralizacji ECA K-Ster; kutry bezzałogowe ECA Inspector 90 do transportu w rejon niebezpieczny aparatów podwodnych, skonteneryzowane stanowisko dowodzenia C2 z konsolami operatorskimi do planowania i kierowania misjami rMCM, systemy zarządzania walką minową UMISOFT (od ECA Group, powiązany z C2) i SMMD (od Naval Group, powiązany z okrętami), system wodowania i wybierania kutrów z okrętów, system wodowania i wybierania bezzałogowców podwodnych z kutrów bezzałogowych oraz wyposażenie pomocnicze, obejmujące serwis, kontenery i pojemniki transportowe, części zamienne i narzędzia specjalistyczne. Ponadto toolbox obejmie śmigłowce bezzałogowe UAV Skeldar V-200, których zadaniem będzie dozór z powietrza i wykrywanie min dryfujących oraz innych niebezpieczeństw na powierzchni przez zespołem MCM.

Okrety-matki będą miały ponad 80 m długości i wyporność 2800 ton. Pierwszy bazowiec, którego budowę rozpoczęto w Gdyni, powinien wejść do służby w Marinecomponent w 2024 roku.

źródło:http://www.zbiam.pl autor Tomasz Grotnik

Zobacz podobne

Jarmark św. Dominika po raz 761. od 24 lipca w Gdańsku

BS

Forum Okrętowe: Polska myśl techniczna nagrodzona w Australii

BS

 Premier Szmyhal: tracimy dziennie 170 mln USD z powodu braku dostępu do portów

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie