Polski Portal Morski
Aktualności

Transatlantyki na znaczkach pocztowych

Poczta Polska wprowadziła do obiegu 3 znaczki pocztowe emisji „Polskie transatlantyki”. Nakład każdego z nich wynosi 140 tysięcy sztuk. Nowa seria „Polskie transatlantyki” trafiła do placówek pocztowych w całym kraju 23 lipca br.

Autorką projektów znaczków jest artystka plastyk Marzanna Dąbrowska, zaś przedstawione na nich trzy polskie przedwojenne transatlantyki: SS Polonia, SS Pułaski i SS Kościuszko, namalował marynista Adam Werka.

Na pierwszym znaczku uwidoczniono transatlantyk SS Polonia. Parowiec ten powstał w 1910 r. w Glasgow. Do Polski trafił w 1930 r. i użytkowany był początkowo przez spółkę Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe (PTTO), a następnie, od października 1934 roku, przez Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe SA. SS Polonia obsługiwała linię Gdynia-Kopenhaga-Halifax-Nowy Jork, a od roku 1933 tzw. linię palestyńską, kursującą na trasie Konstanca-Stambuł-Jafa-Hajfa-Pireus-Stambuł-Konstanca.

Drugi znaczek przedstawia transatlantyk SS Kościuszko. Statek ten, podobnie jak i Polonia, trafił do Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okrętowego w 1930 r. Pływał na liniach nowojorskiej, palestyńskiej i południowoamerykańskiej oraz jako wycieczkowiec. W przededniu wybuchu II Wojny Światowej został skierowany do Wielkiej Brytanii. W 1941 r. trafił pod banderę Polskiej Marynarki Wojennej, gdzie kursował jako transportowiec wojska, biorąc udział m.in. w lądowaniu na Sycylii.

Trzecim parowcem, przedstawionym na serii znaczków „Polskie transatlantyki”, jest SS Pułaski.  Pod polską banderą pływał od 1930 r. na trasie Gdynia-Nowy Jork. W 1932 roku parowiec przetransportował polską ekipę olimpijską na igrzyska w Los Angeles. Od 1936 r. jednostkę SS Pułaski przekierowano na trasę Gdynia-Buenos Aires. Po wybuchu II wojny światowej na jego pokładzie transportowani byli polscy żołnierze, internowani wcześniej na Węgrzech i Rumunii, do Francji, gdzie mogli dołączyć do formowanej tam ojczystej armii i dalej walczyć u boku aliantów.

Poczta Polska uzupełniła serię „Polskie transatlantyki” tematycznymi kopertami pierwszego dnia obiegu. Przedstawione są na nich poszczególne statki w obrazach Adama Werki w szacie wojennej oraz ich szkice autorstwa Marka Twardowskiego.

Od ponad ćwierć wieku nie ma już polskich liniowców pasażerskich na transatlantyckich trasach – wyparły je samoloty. Biało-czerwona bandera łopotała na nich przez 57 lat. Historię polskiej, oceanicznej żeglugi pasażerskiej tworzyło dziewięć transatlantyków, kilkanaście tysięcy marynarzy i oficerów na nich pracujących. Oprócz tegorocznych trzech, Poczta Polska w następnych latach, chce pokazać kolejne 6 transatlantyków: Piłsudskiego, Batorego, Sobieskiego, Chrobrego, Jagiełłę oraz Stefana Batorego.

O znaczkach:

autorka projektów: Marzanna Dąbrowska
liczba znaczków: 3
wartość: 3,30 zł każdy
nakład: 140 000 szt. każdego znaczka
technika druku: offset
format znaczka: 76,5 x 31,25 mm
arkusz sprzedażny: 6 znaczków

Źródło/fot.: Poczta Polska

Zobacz podobne

Wyjątkowy karabin przez lata leżał w magazynie. „Jedyny egzemplarz w Polsce”

Bartłomiej Czetowicz

Dawno, dawno temu… Historia Portów Szczecin – Świnoujście.

PL

Morska Straż Graniczna. Wyzwania nie tylko dla mężczyzn

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie