Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Ważne

Gdynia/ Umowa na budowę trzech fregat dla Marynarki Wojennej – podpisana

Umowa między Inspektoratem Uzbrojenia a konsorcjum PGZ-Miecznik na budowę trzech fregat dla Marynarki Wojennej RP została podpisana we wtorek w Gdyni. Fregaty będą znaczną siłą na Bałtyku – podkreślił szef MON Mariusz Błaszczak zaznaczając, że zwodowanie pierwszego okrętu jest możliwe za cztery lata.

Umowa zakłada opracowanie, zbudowanie oraz dostarczenie w latach 2021-2034 trzech okrętów nawodnych klasy fregata wraz ze Zintegrowanym Systemem Walki (ZSW).

„Cieszę się z tego, że niedługo po zamówieniu dla polskich sił zbrojnych, wojsk pancernych, czołgów Abrams, możemy dziś w Gdyni podpisać umowę, która stanowi zamówienie trzech okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej” – powiedział szef MON podczas uroczystości w w Stoczni Wojennej w Gdyni.

Podkreślił, że okręty zostaną wybudowane w Polsce przez konsorcjum PGZ-Miecznik. Szef MON zaznaczył, że oczekuje iż, budowa będzie przebiegała tak sprawnie, jak w przypadku niszczycieli min „Kormoran”.

„To jest wizytówka, zdolności i możliwości polskiego przemysłu zbrojeniowego, jednocześnie to jest dowód na to, że można w Polsce budować okręty, które są bardzo dobrze oceniane przez polskich marynarzy” – mówił Błaszczak.

Podkreślił, że siłę rażenia każdej jednostki można porównać do dywizjonu ogniowego morskiej jednostki rakietowej.

„To będą okręty stanowiące na Bałtyku znaczną siłę” – ocenił szef MON. Zapewnił, że jest „sprecyzowany plan pracy, zadania są rozpisane w szczegółach”.

Do końca listopada konsorcjum ma przygotować „trzy projekty koncepcyjne”. Według ministra nie później niż na przełomie lat 2021/22 zostanie wybrana koncepcja najlepsza pod względem wymagań wojska i kosztów. Szef MON podkreślił, że wyboru dokona „jednostka sformowana wedle nowej procedury pozyskiwania sprzętu wojskowego”.

Po wyborze projektu konsorcjum ma przystąpić do prac nad projektem technicznym i do budowy pierwszego okrętu.

„Chcemy, aby pierwszy okręt został zwodowany za cztery lata. To ambitny cel, ale możliwy do zrealizowania” – ocenił Błaszczak. „Z dynamiką, którą odznaczają się czołgi Abrams, pokonujemy rafy, przeszkody związane z wyposażaniem Wojska Polskiego w nowoczesny sprzęt” – powiedział minister.

Zaapelował do „pasjonatów polskiej Marynarki Wojennej”, by pilnowali podanych przezeń terminów. „Pilnujcie tego projektu, bo presja społeczna jest niezwykle ważnym argumentem, który pomaga w przełamywaniu barier” – powiedział Błaszczak.

Jacek Matuszak z Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA poinformował PAP, że „wartość całego zamówienia, wraz z jednostkami ognia i pakietem logistycznym opiewa na ok. 8 miliardów złotych, co czyni go największym kontraktem w historii polskiego przemysłu zbrojeniowego”.

Prezes PGZ SA Sebastian Chwałek podkreślił, że we wtorek podpisano największą umowę jednorazową w historii polskiej zbrojeniówki na opracowanie, wybudowanie i oddanie trzech okrętów klasy fregata na potrzeby polskiej Marynarki Wojennej. Zadeklarował dotrzymanie terminów podpisanej umowy.

Przypomniał, że okręty zostaną wybudowane w polskich stoczniach z udziałem spółek – także prywatnych – wchodzących w skład konsorcjum. Podkreślił, że łącznie z poddostawcami w projekcie wezmą udział setki firm.

Za realizację projektu odpowiada Konsorcjum PGZ-Miecznik w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz Remontowa Shipbuilding S.A. Podpisana umowa określa ramy czasowe projektu na lata 2021-2034. Kontrakt rozłożony jest na kilka etapów.

W ramach pierwszego etapu Konsorcjum przygotuje trzy projekty koncepcyjne platformy okrętowej ze Zintegrowanym Systemem Walki (ZSW) wraz z propozycjami transferu technologii, ustanowienia potencjału produkcyjnego oraz wyceną i harmonogramem dostaw, które wsparte będą ofertami od zagranicznych poddostawców.

„Ten etap zostanie zakończony, gdy Inspektorat Uzbrojenia wybierze spośród zaoferowanych rozwiązań preferowany projekt okrętu” – poinformował Jacek Matuszak z PGZ.

Drugi etap to przygotowanie zaktualizowanego przemysłowego studium wykonalności (PSW) oraz projektu wstępnego na bazie pierwotnie wybranego. W tej fazie ustalone zostaną założenia budowy prototypu okrętu „Miecznik” wraz z ZSW – pierwszej jednostki z serii.

Po zakończeniu badań kwalifikacyjnych rozpocznie się etap trzeci, czyli produkcja dwóch jednostek seryjnych wraz z pakietami logistycznymi, obejmującymi wytworzenie bazy do bieżącej obsługi jednostek wraz z magazynem części zapasowych do kluczowych podzespołów i podsystemów okrętów – pakiety będą dostarczane dla wszystkich trzech okrętów.

Dodatkowo elementem tego etapu będzie dostawa kompletnych pakietów środków bojowych dla wszystkich trzech „Mieczników”.

Źródło: PAP, fot:tvp.info

Zobacz podobne

Budowa tunelu w Świnoujściu. Z wyspy na wyspę w cztery minuty.

KM

Gaz-System: zakończenie rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu to główny cel na rok 2024

KM

Pierwszy statek o konstrukcji całkowicie spawanej

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie