Polski Portal Morski
Aktualności Offshore Porty Ważne

Rząd planuje przyjąć uchwałę ws. portu instalacyjnego dla offshore w III kwartale

Rada Ministrów planuje przyjąć w III kwartale br. uchwałę ws. budowy w Porcie Gdynia terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych – wynika z nowego wpisu do Wykazu prac legislacyjnych i programowych.

Zgodnie z wpisem, za projekt jest odpowiedzialny wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. W Wykazie nadal znajduje się poprzedni wpis, zgodnie z którym uchwałę w tej samej sprawie przygotuje ministerstwo klimatu, jest za nią odpowiedzialny pełnomocnik rządu ds. OZE Ireneusz Zyska, a termin przyjęcia to II kwartał br.

W nowym wpisie nie ma jednak wskazanych: terminu powstania terminala oraz źródeł finansowania.

Poprzedni projekt miał zakładać, że terminal powstanie w terminie pozwalającym na rozpoczęcie instalowania morskich farm wiatrowych na Bałtyku do końca 2024 r. Wskazano tam też, że koszt pokryty zostanie przy udziale środków europejskiego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) w kwocie do 437 mln euro lub innych środków publicznych, oraz środków własnych podmiotu realizującego budowę terminalu.

Zgodnie z nowym wpisem, uchwała ma zakładać przygotowanie w Porcie Gdynia odpowiedniego zaplecza portowego do obsługi morskich farm wiatrowych. „W wyniku realizacji postanowień uchwały RM stworzona zostanie w Porcie Gdynia wymagana dla obsługi morskich farm wiatrowych infrastruktura, a związany z jej aktualnym brakiem problem – zostanie rozwiązany” – stwierdza się we wpisie.

Wybór Gdyni uzasadnia się tym, że gdyński port zlokalizowany jest najbliżej względem przyszłych morskich farm wiatrowych, które planowane są w ramach pierwszego etapu rozwoju polskiego offshore, Dodatkowo już obecnie jest wykorzystywany do przeładunków wielu elementów konstrukcyjnych farm wiatrowych. Według przyjętych założeń, ma być to obiekt o charakterze stricte instalacyjnym dla MFW – podkreśla się.

Według branży offshore, przyjęcie przez rząd odpowiedniej uchwały, prowadzącej do budowy terminala to obecnie najpilniejszy element całego programu offshore.

We wtorek, w czasie dyskusji, towarzyszącej prezentacji raportu „Optymalizacja rozwoju krajowego łańcucha dostaw morskiej energetyki wiatrowej w Polsce” zgodnie oceniali, że Polska stworzyła już podstawy regulacyjne, by deweloperzy mogli zacząć realizować swoje projekty. Jednak – jak podkreślano – ciągle brakuje decyzji rządu, który w drodze uchwały powinien wskazać lokalizację portu instalacyjnego, tak aby uruchomić finansowanie jego budowy.

źródło(PAP) fot. Port Gdynia

Zobacz podobne

Przedstawicielka Polski wybrana na stanowisko menadżera projektu Trans-European Railway

AB

Tokio 2020 – drugi dzień średnio udany dla polskich żeglarzy

BS

Konstanty Maciejewicz – pierwszy kapitan „Daru Pomorza”

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie