Polski Portal Morski
Aktualności

Nowy statek Polskich Linii Oceanicznych. POL Stella we flocie PLO

Nowym statkiem we flocie Polskich Linii Oceanicznych będzie POL Stella. Jednostka typu ro-ro będzie obsługiwała linię żeglugową Rotterdam – Killingholme. To kolejny we flocie PLO statek po nabytym w 2020 r. POL Maris. 

POL Stella został zbudowany w 2009 r. w duńskiej stoczni Odense Staalskibs, Lindo to statek o pojemności brutto 29 004 i długości 193 m. W 2020 r. PLO zakupiły jednostkę typu ro-ro POL Maris – o pojemności 29 004 GT i długości linii ładunkowej 3663 m. 

Statek wybudowany w Odense w 2010 r. zastąpił wysłużony M/V Żerań, sprzedany przez PLO w lipcu 2020 r. Obecnie Polskie Linie Oceaniczne mają trzy statki, a dodatkowo zarządzają jednym należącym do innego armatora.

PLO na rynku przewozów morskich

Największym akcjonariuszem PLO jest Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych Spółek ARP, którego pełnomocnikiem jest IDA Management (44,85 proc.). Drugim co do wielkości akcjonariuszem jest Agencja Rozwoju Przemysłu posiadająca 38,53 proc. Pozostali akcjonariusze instytucjonalni to TUiR Warta (12,22 proc.) oraz Stocznia Gdynia (w upadłości) mająca tylko 1,88 proc. akcji. Akcjonariuszami Polskich Linii Oceanicznych są również pracownicy i ich spadkobiercy, którzy posiadają łącznie 2,52 proc. akcji spółki.

Obecnie PLO prowadzą działalność żeglugowo-operacyjną, działalność shipchandlerską POL-Supply oraz świadczą usługi przewozowe z własnym konosamentem z portów Chin i Dalekiego Wschodu przy współpracy z innymi armatorami w ramach serwisu NVOCC. PLO prowadzą również działalność crewingową oraz poprzez spółkę zależną POL-Levant działalność hotelowo-gastronomiczną w Hotelu Dom Marynarza.

Historia Polskich Linii Oceanicznych

Polskie Linie Oceaniczne jako przedsiębiorstwo żeglugowe powstało 2 stycznia 1951 r. PLO w momencie powołania posiadały 43 statki o nośności ponad 200 tys. DWT i eksploatowały 13 linii żeglugowych. W zasięgu armatora znajdowały się porty: na Bałtyku, Morzu Śródziemnym, Bliskim i Dalekim Wschodzie, a także na wschodnim wybrzeżu Ameryki Płd. Zatrudnienie w firmie wynosiło 3 tys. osób (w tym 70 proc. marynarzy).

Pod koniec lat 80. XX w. flota PLO składała się z 97 statków o nośności 914 tys. DWT i choć flota w tym czasie wyraźnie się skurczyła, do roku 1991, od którego rozpoczął się okres restrukturyzacji, PLO były znane w świecie jako armator prowadzący żeglugę liniową w skali światowej. Jednak brak konkretnych decyzji doprowadził i do skurczenia się floty PLO, i znacznego ograniczenia rejonów żeglugi. Od marca 1996 r. po utworzeniu sześciu spółek armatorskich działalność PLO jako armatora została praktycznie zakończona. 29 czerwca 1999 r. przedsiębiorstwo państwowe PLO zostało przekształcone w spółkę akcyjną.

Źródło: https://biznes.trojmiasto.pl/Nowy-statek-Polskich-Linii-Oceanicznych-POL-Stella-we-flocie-PLO-n158228.html?fbclid=IwAR0sUQXg_h_auIr9Z8JE-wXpgumdIyZ5n_k0GRH8_vzlioUI3MMIdJZ4p24

fot.: MarineTraffic.com

Zobacz podobne

Baltic Pipe już na polskim brzegu

BS

Polska Morska to Polska która będzie jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie

BS

Tunel pod Świną: potężna tarcza jest już w komorze

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie