Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo

Unikatowy rosyjski samolot walki elektronicznej nad Bałtykiem

Hiszpańskie myśliwce Eurofighter Typhoon realizując zadania w ramach misji NATO Baltic Air Policing przechwyciły nad Morzem Bałtyckim dwa rosyjskie samolott walki radioelektronicznej Ił-22PP Porubszczik. Maszyny te weszły do służby w 2016 roku i jest ich w Siłach Powietrzno-Kosmicznych Federacji Rosyjskiej zaledwie kilka egzemplarzy. Bardzo rzadko zdarza się, aby operował jednocześnie więcej niż jeden płatowiec tego typu.

Zgodnie z informacjami opublikowanymi przez NATO Air Command, 29 lipca myśliwce biorące udział w misji Baltic Air Policing wystartowały w celu identyfikacji trzech maszyn, które wystartowały z Kaliningradu i podczas lotu nad Morzem Bałtyckim nie miały włączonych transponderów, a ich przelot nie był zgłoszony służbom kierowania ruchem powietrznym w tym rejonie. Misję zrealizowały hiszpańskie samoloty Eurofighter Typhoon, które zidentyfikowały rosyjskie maszyny jako bombowiec Su-24M oraz dwa samoloty walki radioelektronicznej Ił-22PP Porubszczik. O ile Su-24M, podobnie jak myśliwce Su-27 czy samoloty rozpoznawcze Ił-20 są często obserwowane przez pilotów NATO nad Bałtykiem, to Ił-22PP jest wyjątkowo egzotycznym gościem. Szczególnie gdy pojawia się nie jeden, ale dwa samoloty tego typu. 

Ił-22PP to specyficzny wariant maszyny rozpoznawczej Ił-20, przeznaczony nie tylko do rozpoznania radioelektronicznego, ale również zakłócania, zagłuszania i fałszowania sygnałów przeciwnika. To, co na pierwszy rzut oka odróżnia Iła-22PP od rozpoznawczego Iła-20 czy morskiego Iła-38 to duże, wykonane z tworzywa prostokątne owiewki, umieszczone przed i za skrzydłami maszyny. Mieszczą się w nich anteny i układy nadawczo-odbiorcze systemu walki radioelektronicznej, który jak przekonuje rosyjski producent, jest w stanie zakłócić działania systemu obrony powietrznej Patriot lub samolotu wczesnego ostrzegania AWACS. Może on również służyć do zakłócania i obezwładniania bezzałogowych statków latających oraz obniżania skuteczności satelitarnych systemów pozycjonowania.

Pomimo tego, że wykorzystano bardzo już przestarzałą platformę, jaka jest Ił-20, bazujący na poważnie przestarzałym samolocie pasażerskim Ił-18D, to Ił-22PP jest maszyną pod względem wyposażenia bojowego bardzo nowoczesną. Posiada nie tylko rozmieszczone na kadłubie systemy nadawczo-odbiorcze, ale też umieszczoną w części ogonowej antenę rozwijana o długości kilkuset metrów zapożyczoną z systemów do komunikacji z okrętami podwodnymi.

Porubszczik jest w stanie nie tylko wykrywać, identyfikować i pozycjonować źródła sygnału, ale również selektywnie je zakłócać i wprowadzać fałszywe echa. Maszyna monitoruje częstotliwości, na których pracują wrogie systemy i selektywnie je zakłóca, lub nadaje na nich błędne sygnały o mocy większej niż sygnał oryginalny.

Pierwszy prototyp samolotu Ił-22PP został oblatany w 2011 roku, a w 2016 do rosyjskich sił powietrznych trafiły trzy egzemplarze seryjne, przeznaczone do służby operacyjnej. Brak jest szczegółowych informacji o liczbie wyprodukowanych egzemplarzy, jednak najprawdopodobniej jest ich około 6. Wszystkie Iły-22PP należą do jednostki walki radioelektronicznej oficjalnie wchodzącej w skład 117. Pułku Lotnictwa Transportowego i stacjonującej w Orenburgu. Jednostka ta do rozpadu ZSRR stacjonowała w litewskiej bazie Szawle i nosiła nazwę 117. Samodzielnego Pułku Walki Radioelektronicznej, eksploatując maszyny An-12PPS. Obecnie samoloty z tej jednostki są nad Bałtykiem wyjątkowo rzadkim gościem.

Źródło/fot.: https://www.defence24.pl/technologie/unikalny-rosyjski-samolot-walki-elektronicznej-nad-baltykiem

Zobacz podobne

Rosja/ Szef Gazpromu: dostawy gazu przez Nord Stream 2 nie rozpoczną się 1 października

BS

Jubileusz 50-lecia 3. Flotylli Okrętów. Holownik H-3 Leszko już w służbie !

KD

Na potoku Malinówka utworzono tymczasowy zbiornik retencyjny

JJ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie