Polski Portal Morski
Aktualności Historia

W Zatoce Fińskiej odkryto wrak niderlandzkiego żaglowca z XVII wieku

Na dnie Zatoki Fińskiej, na głębokości 85 metrów, odnaleziono dobrze zachowany wrak niderlandzkiego żaglowca handlowego z XVII wieku, popularnej wówczas trzymasztowej fluity – informuje fiński serwis informacyjny Yle.

Wiek zatopionego statku, na którego ślad natrafiła w ubiegłym roku międzynarodowa grupa badawcza, ustalono na podstawie oględzin drewnianego kadłuba; tego lata odczytano rok budowy okrętu – 1636 r. Ponadto na rufie zachowało się zdobienie przedstawiające łabędzia – podaje Yle w reportażu.

Trzymasztowe fluity, z charakterystycznym zaokrąglonym kadłubem, w XVII i XVIII w. były jednymi z najpopularniejszych okrętów niderlandzkiej floty, która zdominowała handel morski w regionie Morza Bałtyckiego. Na odnalezionym okręcie brakuje jednak masztów; prawdopodobnie zostały oderwane w wyniku połowów trawlerów – uważają badający wrak.

Wrak spoczywa na dnie Zatoki Fińskiej między fińskim Hanko a estońską wyspą Hiuma (w Finlandii nazywaną także „ziemią diabła”).

Nurkowanie na tym obszarze na głębokości 85 metrów nie jest wcale „zabawą dla dzieci”; wyprawa trwa cały dzień, czasu na badania jest tylko 20 minut, a wypłynięcie na powierzchnię zajmuje około dwóch godzin – opisuje nurek badawczy Jouni Polko. Dodaje, że dzięki sprzyjającym warunkom w wodach Bałtyku drewniany wrak jest dobrze zachowany. W tych wodach – inaczej niż w bardziej zasolonych morzach – nie występują mięczaki, które potrafią „pożreć” drewniane okręty nawet w dziesięć lat.

Na dnie Zatoki Fińskiej spoczywa wiele historycznych wraków. U południowych wybrzeży Finlandii, w regionie półwyspu Porkkala, znajduje się podwodny skansen, nazywany „Parkiem Wraków”. Miejsce przyciąga nie tylko badaczy, ale także hobbystów i miłośników nurkowania wrakowego czy podwodnych wycieczek. Wraki spoczywają na różnych poziomach trudności – na głębokości 4-10, 10-14 oraz 17-20 metrów.

Źródło: PAP fot. pixabay

Zobacz podobne

Inwestycje PERN wzmacniają bezpieczeństwo energetyczne Polski i regionu

JK

Kadłub bezzałogowego statku Mayflower zbudowany w Gdańsku

Autor

Kolejne kilometry międzynarodowego korytarza transportowego via Baltica oddane do ruchu

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie