Trwają prace przy modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. Pogłębiony tor wodny umożliwi wpłynięcie do Szczecina statków średniej wielkości. Prace pogłębiarskie wykonano w ponad 80%, planowane zakończenie prac pogłębiarskich to przełom sierpnia i września tego roku.
Postęp prac
- pogłębiarka Vox Amalia pracuje na km 5+00 do 29+400,
- na torze wodnym pracują specjalistyczne pontony, które wyrównują powierzchnię dna toru iprofilują skarpy podwodne,
- urobek jest w tej chwili odkładany obydwoma rurociągami na wyspę W22, w najbliższym czasiejeden z rurociągów zostanie przełożony do wyspy W28,
- przy wyspie W22 trwa montaż kamienia hydrotechnicznego do umacniania skarp podwodnych(transport barkami z krajów skandynawskich),
- obrzeże wyspy W28 zostało zamknięte, trwają prace przygotowawcze do robót umocnieniowychi montażu kamienia,
- prace pogłębiarskie wykonano w niemal 90%, planowane zakończenie prac pogłębiarskich toprzełom sierpnia i września tego roku, trwają prace przy umacnianiu i profilowaniu skarp podwodnych przy Ostrowie Grabowskim,sukcesywnie do nabrzeża HUK docierają dostawy kamienia hydrotechnicznego (transport kolejąz południa Polski),
- w obszarze obrotnicy Orli Przesmyk trwają prace pogłębiarskie, związane z jej przebudową,
- trwają prace przy umacnianiu skarp podwodnych przy nabrzeżach BONn, HUK, Żeglarskim.
Warunki żeglugi
Aktualną informację o bieżących pracach wszystkich jednostek wykonawcy na danym kilometrze toru otrzymują codziennie e-mailem m.in. służby kapitanatów portów, dyspozytorzy portu i piloci morscy. Wszystkich użytkowników akwenu prosimy jednocześnie o śledzenie zakładki „Bezpieczeństwo morskie – warunki żeglugi” na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie, gdzie publikowane są komunikaty kapitanów portów oraz aktualne ostrzeżenia nawigacyjne. W dalszym ciągu obowiązuje Komunikat nr 4/2020 Kapitana Portu Trzebież wraz z mapami, dotyczący zamknięcia określonych akwenów dla rybołówstwa i żeglugi, w związku z toczącymi się pracami pogłębiarskimi. Prosimy także o zwrócenie uwagi na Komunikat nr 4/2021 Kapitana Portu Trzebież, dotyczący, zaplanowanej na 23 lipca, operacji podniesienia, przeholunku i ułożenia na nowej pozycji odcinka rurociągu refulacyjnego.
Baza Oznakowania Nawigacyjnego
W ramach projektu, trwają także prace budowlane, związane z modernizacją obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie. We wszystkich nowych obiektach kubaturowych (biura, magazyny, warsztaty) trwają już odbiory techniczne. Dobiegają także końca roboty drogowe, związane z budową dróg wewnętrznych. Zakończono roboty konstrukcyjne przy wszystkich nabrzeżach basenu Południowego, trwają tam aktualnie roboty uzbrojeniowe oraz montaż polerów, drabinek i odbojnic. Zakończono również prace konstrukcyjne przy pirsie, toczą się tam prace zbrojarskie oraz roboty czerpalne w samym basenie.
Konferencja informacyjna
W dniu 5 lipca, na terenie Grodziska w Lubinie odbyła się plenerowa konferencja informacyjna, poświęcona modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra. Udział w niej wzięli: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Marek Gróbarczyk, posłowie na Sejm RP, Leszek Dobrzyński i Artur Szałabawka, a także wojewoda zachodniopomorski, Zbigniew Bogucki, oraz przedstawiciele samorządów, instytucji, firm branży gospodarki morskiej i mediów. Na konferencji przedstawiono szczegółową informację o stanie zaawansowania prac, zaprezentowano technologię ich prowadzenia, a także omówiono najciekawszeznaleziska archeologiczne, odkryte w czasie realizacji inwestycji.
Źródło/fot.: Urząd Morski w Szczecinie