Polski Portal Morski
Aktualności

”Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m” – informacja na temat aktualnych wydarzeń w ramach realizacji projektu

Trwają prace przy modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m. Pogłębiony tor wodny umożliwi wpłynięcie do Szczecina statków średniej wielkości. Prace pogłębiarskie wykonano w ponad 80%, planowane zakończenie prac pogłębiarskich to przełom sierpnia i września tego roku.

Postęp prac

  •  pogłębiarka Vox Amalia pracuje na km 5+00 do 29+400,
  • na torze wodnym pracują specjalistyczne pontony, które wyrównują powierzchnię dna toru iprofilują skarpy podwodne,
  • urobek jest w tej chwili odkładany obydwoma rurociągami na wyspę W22, w najbliższym czasiejeden z rurociągów zostanie przełożony do wyspy W28,
  •  przy wyspie W22 trwa montaż kamienia hydrotechnicznego do umacniania skarp podwodnych(transport barkami z krajów skandynawskich),
  •  obrzeże wyspy W28 zostało zamknięte, trwają prace przygotowawcze do robót umocnieniowychi montażu kamienia,
  • prace pogłębiarskie wykonano w niemal 90%, planowane zakończenie prac pogłębiarskich toprzełom sierpnia i września tego roku, trwają prace przy umacnianiu i profilowaniu skarp podwodnych przy Ostrowie Grabowskim,sukcesywnie do nabrzeża HUK docierają dostawy kamienia hydrotechnicznego (transport kolejąz południa Polski),
  •  w obszarze obrotnicy Orli Przesmyk trwają prace pogłębiarskie, związane z jej przebudową,
  •  trwają prace przy umacnianiu skarp podwodnych przy nabrzeżach BONn, HUK, Żeglarskim.

Warunki żeglugi

Aktualną informację o bieżących pracach wszystkich jednostek wykonawcy na danym kilometrze toru otrzymują codziennie e-mailem m.in. służby kapitanatów portów, dyspozytorzy portu i piloci morscy. Wszystkich użytkowników akwenu prosimy jednocześnie o śledzenie zakładki „Bezpieczeństwo morskie – warunki żeglugi” na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie, gdzie publikowane są komunikaty kapitanów portów oraz aktualne ostrzeżenia nawigacyjne. W dalszym ciągu obowiązuje Komunikat nr 4/2020 Kapitana Portu Trzebież wraz z mapami, dotyczący zamknięcia określonych akwenów dla rybołówstwa i żeglugi, w związku z toczącymi się pracami pogłębiarskimi. Prosimy także o zwrócenie uwagi na Komunikat nr 4/2021 Kapitana Portu Trzebież, dotyczący, zaplanowanej na 23 lipca, operacji podniesienia, przeholunku i ułożenia na nowej pozycji odcinka rurociągu refulacyjnego.

Baza Oznakowania Nawigacyjnego

W ramach projektu, trwają także prace budowlane, związane z modernizacją obiektów Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie. We wszystkich nowych obiektach kubaturowych (biura, magazyny, warsztaty) trwają już odbiory techniczne. Dobiegają także końca roboty drogowe, związane z budową dróg wewnętrznych. Zakończono roboty konstrukcyjne przy wszystkich nabrzeżach basenu Południowego, trwają tam aktualnie roboty uzbrojeniowe oraz montaż polerów, drabinek i odbojnic. Zakończono również prace konstrukcyjne przy pirsie, toczą się tam prace zbrojarskie oraz roboty czerpalne w samym basenie.

Konferencja informacyjna

W dniu 5 lipca, na terenie Grodziska w Lubinie odbyła się plenerowa konferencja informacyjna, poświęcona modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 metra. Udział w niej wzięli: sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Marek Gróbarczyk, posłowie na Sejm RP, Leszek Dobrzyński i Artur Szałabawka, a także wojewoda zachodniopomorski, Zbigniew Bogucki, oraz przedstawiciele samorządów, instytucji, firm branży gospodarki morskiej i mediów. Na konferencji przedstawiono szczegółową informację o stanie zaawansowania prac, zaprezentowano technologię ich prowadzenia, a także omówiono najciekawszeznaleziska archeologiczne, odkryte w czasie realizacji inwestycji.

Źródło/fot.: Urząd Morski w Szczecinie

Zobacz podobne

TRAGEDIA NA ORP BŁYSKAWICA

PL

Projekt ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Szczecinie na stronach KPRM

BS

101. lat Portu Gdynia

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie