Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Ważne

Pogłębianie kanału na Mierzei Wiślnej już trwa!

Rozpoczęło się pogłębianie kanału żeglugowego, który połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Prace wykonuje jedna z najnowocześniejszych w Europie pogłębiarek. Nie mniej dzieje się w rejonie sztucznej wyspy, której obwód został już zamknięty. Zintensyfikowano także prace na lądzie.

– Prace na Przekopie Mierzei Wiślanej idą zgodnie z harmonogramem. Pierwsze jednostki przepłyną przez nowy kanał żeglugowy w przyszłym roku, zaś docelowy kształt inwestycja uzyska w 2023 r. – mówi wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

– Dzięki otwarciu frontu robót ziemnych od strony Zalewu Wiślanego, które nastąpiło po przekierowaniu ruchu na Most Południowy, już niedługo w pełni zobaczymy  kształt kanału żeglugowego. Będzie to możliwe po zakończeniu wbijania ścianek, mikropali i uciągleniu całej konstrukcji kanału południowego – powiedział kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.  – Woda, która od strony północnej jest już widoczna w kanale na pewno ułatwia wyobrażenie sobie tego, jak już za rok będzie wyglądała całość przeprawy przez Mierzeję Wiślaną.

Kanał żeglugowy i śluza to kluczowe miejsce dla inwestycji, jaką jest Przekop Mierzei Wiślanej. To  dzięki niemu jednostki pływające będą mogły się dostać od strony Morza Bałtyckiego do Zalewu Wiślanego i na odwrót. Prace w tym miejscu idą pełną parą. Zakończono już zbrojenie i betonowanie dna śluzy kanału żeglugowego.  Obecnie trwa zbrojenie i betonowanie ścian. W część południowej kanału prowadzone jest zbrojenie kieszeni śluzy i kanałów obiegowych oraz betonowanie kanałów obiegowych. A to oznacza, że można przejść do kolejnej fazy.

– Rozpoczęliśmy prace pogłębiarskie na kanale żeglugowym. W tym celu sprowadziliśmy pogłębiarkę – jedną z najnowocześniejszych w Europie i najnowocześniejszą w Polsce – mówi Mariusz Sasin, z konsorcjum NDI/Besix, które wykonuje przekop. – W najbliższym czasie planujemy przy pomocy pogłębiarki wykonać część kanału do śluzy północnej, a następnie przenieść ją na stronę południową i wykonać część aż do wrót śluzy. W finale, pod koniec tego roku, po montażu wrót śluzy i ich uruchomieniu, dokonamy pełnego przekopania kanału żeglugowego.

Czas na most północny

Aby w momencie, gdy statek będzie przepływał przez kanał, nie trzeba było wstrzymywać ruchu samochodowego, zaprojektowano dwa mosty obrotowe. Most południowy w ubiegłym miesiącu oddano do użytku. Teraz prace mostowe skupiły się wokół mostu północnego. Wykonano już jego konstrukcję stalową. Bliskie ukończenia są także korpusy i skrzydełka podpór P1, P2, P3. Trwa wykonywanie konstrukcji oporowej z gruntu zbrojonego. Zamontowano również część elementów wyposażenia obiektu, m. in. bariery energochłonne oraz kolektor odwodnienia.

Mimo kapryśnej pogody działania w rejonie Zatoki Gdańskiej nie ustają.

– Ostatnio mieliśmy do czynienia z wysokimi temperaturami, co sprzyjało burzom, szkwałom, a to utrudniało pracę. W tym czasie wykonywaliśmy zadania na lądzie, dlatego możemy powiedzieć, że w dalszym ciągu idziemy zgodnie z harmonogramem – mówi Bartosz Zabłocki, kierownik robót hydrotechnicznych z firmy NDI. 

Zakończono już prace kafarowe na falochronie wschodnim. Wykonano 921 metrów bieżących grodzy. Obecnie trwają roboty kafarowe związane z pogłębianiem ścianki na głowicy. Jednocześnie prowadzone są prace narzutowe. Dotąd wykonano 50 procent z nich.

– Prace narzutowe polegają na tym, że układamy rdzeń i warstwę pośrednią pod x-bloki, co podtrzyma konstrukcję grodzy. W ten sposób przygotowujemy podłoże pod prefabrykaty typu x-blok plus. Prefabrykaty są układane po to, by rozpraszać fale i przejmować ich energię kinetyczną, a w konsekwencji ochraniać narzut przed rozmyciem w przyszłości – tłumaczy Bartosz Zabłocki.

Na wyspie 715 ściągów

Nie mniej dzieje się w rejonie sztucznej wyspy, która docelowo ma się stać rajem dla ptaków. Coraz bliżej końca są tam roboty związane z pogrążaniem ścianek szczelnych. Zamontowano już ponad połowę, czyli 715 ściągów. Trwają prace związane z robotami czerpalnymi oraz zasypem grobli wyspy. Wykonano warstwę kamienia hydrotechnicznego na pasie technicznym na 12 sekcjach – to 20 procent zaplanowanego zakresu. Wykonano też narzut z kamienia hydrotechnicznego na skarpie na dwóch sekcjach oraz obcięto ściankę szczelną na jednej sekcji.

W ostatnim czasie zakończono m. in. budowę instalacji elektrycznych i teletechnicznych w budynku Kapitanatu, budowę linii zasilających most południowy i bramy południowej strony śluzy oraz elektrykę i automatykę mostu południowego. Wykonano też instalację oświetleniową mostu południowego oraz dróg prowadzących od niego w stronę Sztutowa i Krynicy Morskiej.

Co dalej?

W najbliższych miesiącach zaplanowane jest zakończenie prac kafarowych na obu falochronach na Zatoce Gdańskiej. Kontynuowane będą roboty żelbetowe na koronie falochronu zachodniego oraz w jego części lądowej.

W rejonie kanału żeglugowego  prowadzone będą prace związane ze zbrojeniem i betonowaniem ścian śluzy. Montowane będą elementy mechaniki – szyny dolne, boczne i górne, a od sierpnia rozpocznie się montaż konstrukcji stalowej bram.

W dalszym ciągu prowadzone będą prace przy moście północnym.

Na sztucznej wyspie kontynuowane będzie m. in. pogrążanie ścianek szczelnych, montaż ściągów, wykonywanie geotub, roboty czerpalne i zasypywanie grobli wyspy.

W planach są również dalsze prace związane z instalacjami elektrycznymi, teletechnicznymi i sanitarnymi.

Wykonawcą robót budowlanych w ramach projektu pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – część I” jest konsorcjum NDI/Besix. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni.

źródło: materiały prasowe BESIX/NDI

Zobacz podobne

Transformacja energetyczna w Polsce zagrożona brakiem fachowców

PL

Karetki wodne na mazurskich jeziorach kończą dyżur

PL

Chór Politechniki Morskiej w Szczecinie ogłasza nabór!

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie