Polski Portal Morski
Aktualności

Holenderski patrolowiec w Gdyni

Holenderski patrolowiec Friesland (P 842) w dniach od 30 lipca do 2 sierpnia 2021 roku przebywał w gdyńskim porcie. Jego pobyt na Bałtyku miał związek z aktywnością Marynarki Wojenno-Morskiej Rosji i jej gości biorących udział w petersburskiej paradzie. Wejście rosyjskich okrętów z innych flot oraz wspomnianych gości z Indii, Pakistanu i Iranu było uważnie śledzonych przez wiele państw, nie tylko przez Holandię.

Nie była to oficjalna wizyta i tak jak ma to miejsce w wielu podobnych przypadkach, nie podano informacji o celu jego pobytu holenderskiego okrętu w Gdyni. Można się tylko domyślać, iż weekend w porcie miał na celu odpoczynek załogi i ewentualnie dostawę potrzebnych materiałów.

Patrolowiec Friesland (842) jest trzecią jednostką typu Holland (łącznie zbudowano cztery takie okręty). Stępkę pod niego położono 26 listopada 2009 roku, wodowano go 04 listopada 2011 roku, a wcielono do służby 22 stycznia 2013 roku. Przy całkowitej długości 108,4 m i 15,2 m szerokości ma on  3810 ton wyporności całkowitej.

Kombinowany napęd CODOE składający się z dwóch silników wysokoprężnych MAN 12 V 28/33D o łącznej mocy 10,8 MW i trzech silników elektrycznych Caterpillar 3508B o łącznej mocy 2,9 MW zapewniają prędkość około 22 węzłów. Przy prędkości marszowej 16 węzłów patrolowiec ma 5000 Mm zasięgu.

Obszerna nadbudówka mieści 50 osób załogi i dodatkowo obejmuje zapasowe pomieszczenia dla 40 osób. Takie zapasowe koje są bardzo ważne i przydatne w wielu misjach charakterystycznych dla patrolowca.

Jak na patrolowiec okręt jest stosunkowo silnie uzbrojony. Na dziobie ma pojedynczą 76 mm armatę Oto Melara Compact oraz pojedynczą 30 mm armatę Oto Melara. Na rufie, na rogach hangaru dla śmigłowca znajdują się dwa zdalnie sterowane karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm Oto Melara Hitrole.

Wyposażenie elektronicznie zostało rozmieszczone głównie w zintegrowanym maszcie. Znajduje się tam m.in. radar dozoru powietrznego Thales Smile i dozoru nawodnego Thales Seastar. Uzupełnieniem są dwa radary nawigacyjne Consilium Selesmar i celownik optoelektroniczny Thales Gatekeeper. Okręt wyposażony jest w system dowodzenia CAMS/Force Vision Guardion CMS. Warto zwrócić uwagę, że takiego wyposażenia mógłby pozazdrościć niejeden większy okręt.

Duży pokład śmigłowcowy i hangar przeznaczone są dla maszyny NH90 NFH. Na prawej burcie okręt ma żuraw o udźwigu 10 ton, a na obu burtach dwie 12 m szybkie łodzie inspekcyjne, które mogą służyć również do przewozu grup specjalnych. W pawęży rufowej znajduje się zasłaniany slip, umożliwiający przyjmowanie wspomnianych łodzi w ruchu.

Friesland stanowi przykład nowoczesnej myśli projektowej i nowoczesnego budownictwa okrętowego. Może wypełniać stosunkowo szeroką gamę zadań poza zwalczaniem rakietami, których nie ma, wrogich okrętów i samolotów. Duża wyporność i wymiary dają mu dobrą dzielność morską oraz dobre warunki służby załodze. Nowoczesna elektronika połączona z sylwetką obniżającą skuteczne pole odbicia radarowego i z zintegrowanym masztem dają MW Holandii bardzo wszechstronny okręt patrolowy. Wydaje się, że przewyższa on swoimi parametrami obecnie eksploatowaną wersję naszego ORP Ślązak (621).

Źródło/fot.: https://www.defence24.pl/holenderski-patrolowiec-w-gdyni-foto

Zobacz podobne

Bahrajn, Izrael i siły USA w pierwszych wspólnych ćwiczeniach morskich

BS

Wiceminister Gróbarczyk: formalizujemy prowadzoną od dawna współpracę wodną ze stroną ukraińską

BS

Projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego dot. portu morskiego w Dźwirzynie

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie