Polski Portal Morski
Aktualności Klaster Morski Polska Morska TV

Projekt pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście zwiększy znaczenie naszego regionu

Pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście to inwestycja, która ma zwiększyć możliwości gospodarcze regionu i kraju. Pozwoli przyjmować o wiele większe ładunki i jednostki, co zwiększy obroty portu i jego znaczenie.

Celem inwestycji jest przede wszystkim pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście dla statków o większej ładowności i zanurzeniu, ale też poprawa bezpieczeństwa podczas nawigacji. Inwestycja jest już na ostatniej prostej – pogłębiarki powoli kończą pracę.

Prace pogłębiarskie wykonano w ponad 80%, planowane zakończenie prac pogłębiarskich to przełom sierpnia i września tego roku.

Tor wodny Szczecin-Świnoujście o długości 67 kilometrów, który łączy port w Szczecinie z otwartym morzem – został wybudowany pod koniec XIX wieku. Jego modernizacja była koniecznością, a wszystko po to, by zachodniopomorskie porty mogły konkurować z zagranicznymi.

– Taka inwestycja jak tutaj – pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra między Świnoujściem a Szczecinem pozwoli rozwijać się portowi w Szczecinie. Pozwoli przyjmować o wiele większe ładunki i o wiele większe jednostki, a w konsekwencji obroty portu będą zdecydowanie większe – podkreślił Zbigniew Bogucki, wojewoda zachodniopomorski.

Modernizacja toru wodnego do głębokości 12,5 metra na odcinku blisko 62 kilometrów, to jedna z największych w Polsce inwestycji morskich.

– To znaczy, że rzeczywiście my otwieramy port szczeciński na nowe możliwości, że otwieramy nową kartę w dziejach portu i mam wrażenie, że szczecińscy portowcy znakomicie te możliwości wykorzystają – powiedział Leszek Dobrzyński, poseł PiS.

Żeby wykorzystać urobek, który powstał podczas pogłębiania toru wodnego, zdecydowano się zbudować dwie sztuczne wyspy na Zalewie Szczecińskim. Mają łącznie 3,5 km powierzchni. Brysna będzie siedliskiem dla ptaków. Druga z wysp, Śmięcka posłuży jako pole refulacyjne. – Około 90 procent urobku już zostało wyrefulowanych na wyspy i mniej więcej za miesiąc, półtora i będziemy mieli gotowy tor wodny, jeżeli chodzi o głębokość 12,5 metra – wyjaśnia Wojciech Zdanowicz, dyr. Urzędu Morskiego w Szczecinie.

źródło : TVP3 Szczecin/Urząd Morski Szczecin, mat. filmowy Urząd Morski Szczecin

Zobacz podobne

3 FO: manewry Okrętowej Grupy Zadaniowej na Morzu Bałtyckim

Autor

Jak działa zbiornik Racibórz Dolny?

AB

PGZ Stocznia Wojenna. Postęp na budowie hal, w których powstaną fregaty Miecznik

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie