Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo Polska Morska TV

Polska Morska to Polska która będzie jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie

Każdy kilometr nowej drogi to możliwości przyciągania przedsiębiorców i rozwoju regionu. Rozwój gospodarki morskiej uzależniony jest również od infrastruktury kraju.

Pokazujemy dzisiaj wielki program infrastrukturalny, który spowoduje, że Polska będzie jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie a każdy kilometr nowej drogi to dodatkowe możliwości przyciągania przedsiębiorców i możliwości rozwojowe dla danego regionu – mówił w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki, który wziął udział w otwarciu w Podlaskiem nowych odcinków drogi ekspresowej S61 Via Baltica

„Pokazujemy dzisiaj wielki program infrastrukturalny, który spowoduje, że Polska będzie jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie” – powiedział w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki. Dodał, że dla niego program infrastrukturalny jest kluczowy.

„Nie tylko dlatego, że poprawiamy rozwój infrastrukturalny Polski, ale także dlatego, że pokawałkowana Polska będzie scalona; że Polska, która tak bardzo potrzebuje jedności, także od strony społecznej i gospodarczej, będzie miała płaszczyznę integrującą, jaką są drogi i system komunikacyjny. To spowoduje, że Polska będzie rozwijać się (…) bardzo szybko, że będziemy doganiać tych najbogatszych w tempie, którego do tej pory nie było” – powiedział premier.

Dodał, że inwestycje w infrastrukturę mają znaczenie nie tylko dla dużych miast.

„Cieszę się także z tego względu, że to nie tylko wielkie miasta są tutaj łączone, ale także miasta średniej wielkości, o których III RP na początku zapomniała. Dzisiaj pokazujemy, że także tam przyciąganie nowych inwestorów, krajowych i zagranicznych, będzie rzeczywistością, będzie dniem codziennym. A wraz z nimi będą nowe miejsca pracy” – powiedział premier.

Morawiecki zaznaczył, że największy w historii Polski program budowy dróg o budżecie na ponad 290 mld zł „tworzy spójną całość infrastrukturalną”. Powstanie „wiele brakujących odcinków, obwodnic i zjazdów, tworzących znakomite perspektywy rozwojowe” – mówił. Zwracał uwagę, że ten program budowy dróg opiera się w ponad 80 proc. na budżecie państwa.

„Poprzez cały program budowy dróg tworzymy perspektywy dla polskich przedsiębiorców, bo to oni biorą udział w przetargach i to oni coraz częściej wygrywają przetargi. Uczą się budować coraz bardziej skomplikowane, zaawansowane konstrukcje inżynieryjne” – mówił premier. Zapowiedział realizację kolejnych odcinków dróg krajowych i szybkie zakończenie budowy autostrady A1.

„Autostrada A2 od Siedlec do granicy, autostrada A18, a prócz tego drogi, które praktycznie były wcześniej tylko namalowanymi fragmentami flamastrem na mapie, a nie było na nie finansowania. Dzisiaj to finansowanie jest” – zapewniał premier. Wśród planowanych inwestycji drogowych wymienił też dalsze odcinki S61 oraz m.in. S16, która będzie biegła przez Mazury.

„S11 z dawna oczekiwana. To droga, która dla Pomorza Środkowego z Koszalinem włącznie będzie drogą, która przyciągnie dodatkowe inwestycje” – mówił. Wymienił też budowę trzeciego pasa trasy Wrocław-Tarnów oraz zwiększenie przepustowości autostrady pomiędzy Warszawą a Łodzią.

Opisując drogowe plany inwestycyjne rządu Mateusz Morawiecki podkreślał, że chodzi o program infrastrukturalny, który spowoduje, że – jak to ujął – „Polska będzie jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie”.

Mówił, że dla niego program infrastrukturalny jest kluczowy. „Nie tylko dlatego, że poprawiamy rozwój infrastrukturalny Polski, ale także dlatego, że pokawałkowana Polska będzie scalona; że Polska, która tak bardzo potrzebuje jedności, także od strony społecznej i gospodarczej, będzie miała płaszczyznę integrującą, jaką są drogi i system komunikacyjny. To spowoduje, że Polska będzie rozwijać się (…) bardzo szybko, że będziemy doganiać tych najbogatszych w tempie, którego do tej pory nie było” – powiedział premier.

Dodał, że inwestycje w infrastrukturę mają znaczenie nie tylko dla dużych miast.

„Cieszę się także z tego względu, że to nie tylko wielkie miasta są tutaj łączone, ale także miasta średniej wielkości, o których III RP na początku zapomniała. Dzisiaj pokazujemy, że także tam przyciąganie nowych inwestorów, krajowych i zagranicznych, będzie rzeczywistością, będzie dniem codziennym. A wraz z nimi będą nowe miejsca pracy” – powiedział premier.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślał, że są plany nie tylko budowy nowych dróg, ale i zwiększania przepustowości już istniejących, których możliwości techniczne się wyczerpały; wskazał na autostrady A2 i A4.

Adamczyk mówił, że w 2015 r., przed przejęciem władzy przez Zjednoczoną Prawicę, „przyjęto program budowy dróg krajowych wart 200 mld zł, który miał zapewnione finansowanie w kwocie 107 mld zł”. Jak mówił, rząd PiS znalazł finansowanie i przeprojektował program. „Dzięki temu pojawiła się możliwość realizacji takich inwestycji, jak autostrada A1 Łódź-Tuszyn. Dzięki temu realizujemy Via Carpatię. Realizujemy kolejne inwestycje, jak droga S3 – połączenie Świnoujścia z południem Europy. Do tych projektów należy też Via Baltica, przy której dzisiaj jesteśmy” – mówił Adamczyk w czasie uroczystości.

Jak dodał, w 2019 r. program przyspieszył, co pozwoliło na realizację projektowanych inwestycji i zwiększenie ich zakresu, m.in. objęcie programem budowy drogi S17 i S12 w woj. lubelskim, a także dróg S8 i S5 na Dolnym Śląsku i zabezpieczenie finansowania dla budowy trasy S6 na Pomorzu oraz połączenia S10 między Bydgoszczą a Toruniem.

Zaznaczył, że inwestycje w drogi szybkiego ruchu oznaczają możliwość łączenia ich, poprzez tzw. węzły drogowe, z drogami samorządowymi. „Właśnie tam, gdzie oczekujecie państwo, że będą powstawały strefy gospodarcze, strefy aktywności w waszych gminach i powiatach” – mówił do podlaskich samorządowców minister Adamczyk.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber przypomniał, że w programie budowy dróg krajowych są 292 mld zł. „Takie dokładnie środki zostały zabezpieczone po to, aby do 2030 r. Polska była objęta ponad 8 tys. dróg szybkiego ruchu” – mówił. Zapewnił, że inwestycje drogowe będą prowadzone w każdym regionie. „Rządowy program budowy dróg krajowych, który w ramach +Polskiego Ładu+ przyjdzie nam realizować, to epokowe wydarzenia inwestycyjne. Jestem przekonany, że po zakończeniu realizacji tego programu, Polska będzie w ekstraklasie państw europejskich najlepiej skomunikowanych” – powiedział Weber.

źródło PAP fot. gddkia

Zobacz podobne

Duński gigant energetyczny Orsted „nie ma zamiaru” płacić w rublach za rosyjski gaz

BS

PGE Energia Odnawialna zarybiła jeziora Raduszeckie i Dychowskie

KM

„Rosja chce zwiększyć znaczenie Północnej Drogi Morskiej, ze szkodą dla środowiska.”

JJ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie