Polski Portal Morski
Historia

20 VIII 1980/ Na Tamizie po zderzeniu z pogłębiarką zatonął statek wycieczkowy „Marchioness”,

Katastrofą było zderzenie dwóch statków na Tamizie w Londynie we wczesnych godzinach dnia 20 sierpnia 1989, co spowodowało śmierć 51 osób. Parowiec wycieczkowy Marchioness zatonął po dwukrotnym uderzeniu pogłębiarki Bowbelle około godziny 1:46, między mostem kolejowym Cannon Street a mostem Southwark .

Markizę zatrudniono na ten wieczór na przyjęcie urodzinowe i miała na pokładzie około 130 osób, z których cztery były pracownikami załogi i baru. Oba statki płynęły w dół rzeki, pod prąd, Bowbelle płynął szybciej niż mniejszy statek. Chociaż dokładne trasy obrane przez statki oraz dokładna seria wydarzeń i ich lokalizacja są nieznane, późniejsze śledztwo uznało za prawdopodobne, że Bowbelle uderzył Marchioness od tyłu, powodując, że ta skręciła w lewo, gdzie została ponownie trafiona. Następnie pchnął ją dalej, przewracając i wpychając pod Bowbelle . Zatopienie Markizy zajęło mu trzydzieści sekund. Gdy statek podniesiono, znaleziono 24 ciała.

Dochodzenie przeprowadzone przez Marine Accident Investigation Branch (MAIB) obwiniło brak obserwatorów, ale ich raport został skrytykowany przez rodziny ofiar, ponieważ MAIB nie przesłuchiwał nikogo na temat Markizy ani Bowbelle , ale opierał się na przesłuchaniach policyjnych. Rząd odmówił przeprowadzenia śledztwa, pomimo nacisków ze strony rodzin. Douglas Henderson, kapitan Bowbelle, został oskarżony o brak skutecznej obserwacji statku, ale dwie sprawy przeciwko niemu zakończyły się zawieszeniem ławy przysięgłych . Henderson nie nadawał SOS po kolizji i nie użył kół ratunkowych lub tratw. Prywatne oskarżenie o zabójstwo czterech dyrektorów South Coast Shipping Company, właścicieli Bowbelle, zostało oddalone z powodu braku dowodów.

Formalne dochodzenie w 2000 r. wykazało, że „Podstawowa przyczyna kolizji jest jasna. Na obu statkach była słaba obserwacja. Żaden ze statków nie zobaczył drugiego na czas, aby podjąć działania w celu uniknięcia zderzenia”. Krytyka skierowana była również pod adresem właścicieli obu statków, a także Departamentu Transportu i Zarządu Portu Londyńskiego. Kolizja i kolejne raporty doprowadziły do ​​zwiększenia środków bezpieczeństwa na Tamizie, a na rzece zainstalowano cztery nowe stacje ratunkowe .

żródło/ fot. wikipedia

Zobacz podobne

M/s Halka największym pasażerskim statkiem żeglugi przybrzeżnej zbudowanym w polskiej stoczni

BS

„Dona Paz” – rocznica największej katastrofy morskiej w czasach pokoju

PL

Trałowiec M 85 tonie na minie ORP Żbik

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie