Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Terminal instalacyjny coraz bliżej. Port szuka dzierżawcy

Do połowy października Port Gdynia poczeka na wstępne oferty firm, które są zainteresowane dzierżawą terenu pod przyszły terminal kontenerowy i instalacyjny dla morskich farm wiatrowych. Ogłoszony właśnie przetarg dotyczy 66 hektarów gruntu obok istniejącego terminalu BCT.

Niedawno doczekaliśmy się potwierdzenia w oficjalnych rządowych dokumentach – terminal instalacyjny na potrzeby farm wiatrowych na Bałtyku powstanie w Porcie Gdynia. Teraz portowa spółka stawia pierwsze kroki w tym kierunku.

Poszukiwany dzierżawca

Port Gdynia ogłosił przetarg na dzierżawę terenu pod terminal kontenerowy i instalacyjny dla obsługi morskich farm wiatrowych. Zainteresowani będą mogli składać wstępne oferty dotyczące około 66-hektarowego terenu położonego przy nabrzeżach: Helskim I, Helskim II, Oksywskim, Puckim i Bułgarskim oraz przy ulicach: Kwiatkowskiego, Logistycznej i Kontenerowej.

Na wyznaczonym gruncie ma powstać terminal przeładunkowy kontenerów oraz elementów morskich farm wiatrowych, który będzie elementem tzw. tymczasowego portu instalacyjnego. Zakres zadań to m.in. rozładunek, składowanie, wstępny montaż i załadunek komponentów morskich turbin wiatrowych do montażu oraz przeładunek i składowanie kontenerów.

Umowa ma obowiązywać od czerwca 2023 roku.

– Postępowanie dotyczące wyboru operatora terminalu kontenerowego i instalacyjnego zostanie przeprowadzone w trybie przetargu ograniczonego, w którym, w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o postępowaniu, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wraz z ofertami wstępnymi mogą składać wszyscy zainteresowani dzierżawcy. Oferty ostateczne mogą składać wyłącznie dzierżawcy zaproszeni do składania ofert ostatecznych – informuje o procedurze Port Gdynia.

Zainteresowani mają czas na składanie wniosków o dopuszczenie do postępowania wraz z ofertą wstępną do 15 października.

Złożone oferty będą oceniane pod kątem m.in. szacowanych przychodów, liczby przeładowanych kontenerów czy koncepcji przeładunku elementów morskich farm wiatrowych. Każdy z zainteresowanych dzierżawą będzie też musiał pozostawać w kontakcie z właścicielami polskich koncesji morskich farm wiatrowych na Bałtyku – tak, aby ustalić niezbędne warunki zagospodarowania terenu.

Więcej informacji dotyczących procedury przetargowej można znaleźć na stronie internetowej Portu Gdynia.

Zielona energia i terminal w Gdyni

Przypomnijmy, że rządowy Krajowy Plan Odbudowy zakłada stworzenie na Bałtyku morskich elektrowni wiatrowych o mocy 5,9 GW do 2030 roku. Dziesięć lat później turbiny mają już wytwarzać moc sięgającą około 11 GW. Docelowo morskie farmy wiatrowe mają wytwarzać ponad 19% energii elektrycznej.

Aby wybudować farmy wiatrowe wzdłuż polskiego wybrzeża, potrzebne jest rozbudowane zaplecze, które obsłuży m.in. wspomniany transport i przeładunek elementów turbin wiatrowych, a także ich późniejszą instalację oraz wieloletnią obsługę. Działanie turbin wiatrowych na Bałtyku wymaga nie tylko funkcjonowania specjalistycznych firm ulokowanych niedaleko farm, ale też tysięcy wykwalifikowanych specjalistów (szacunkowo do 8 tys. pracowników), których muszą wykształcić m.in. uczelnie wyższe.

Wybór Portu Gdynia jako terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych potwierdziła przygotowana przez Ministerstwo Infrastruktury uchwała w sprawie terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, która 30 lipca została przyjęta przez Radę Ministrów.

źródło :http://www.gdynia.pl /fot. Port Gdynia

Zobacz podobne

Albania/ Premier: rozmawiamy w NATO o budowie bazy marynarki wojennej na naszym wybrzeżu

JJ

Wycieczkowiec Seven Seas Voyager w Porcie Gdynia

BS

Za 5 miesięcy otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję,właśnie zakończono główne prace w śluzie

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie