Polski Portal Morski
Aktualności

Zaplecze intermodalne kluczowe dla rozwoju portów Szczecin i Świnoujście

Współczesny port, by być atrakcyjnym dla gestorów ładunków i firm logistycznych musi posiadać nie tylko dobrze rozwiniętą infrastrukturę portową ale też odpowiednie połączenie z zapleczem.

Jest to szczególnie ważne w świetle zwiększającej się z roku na rok masy ładunkowej przechodzącej przez porty oraz trendów w światowym handlu i transporcie. Wymienić tu możemy chociażby rosnącą konteneryzację połączoną ze zwiększaniem parametrów kontenerowców zawijających do portów, rosnące znaczenie transportu intermodalnego, czy wreszcie konieczność większej dbałości o środowisko naturalne. Dlatego też niezbędne jest tworzenie nowych i poprawa warunków funkcjonowania istniejących już morsko-lądowych łańcuchów transportowych ze szczególnym naciskiem na nowoczesny i bardziej ekologiczny transport intermodalny.

Mając to na uwadze ZMPSiŚ S.A realizuje m.in. inwestycję polegającą na dostosowaniu Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi ruchu intermodalnego.

Ponadto Zarząd portu wraz z PKL PLK prowadzi wspólną inwestycję p.n.  „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”, której zakończenie planowane jest na połowę 2022 roku.  Inwestycja ma na celu poprawę infrastruktury w samym porcie oraz infrastruktury dostępowej do portu czyli tzw. „ostatniej mili”. Po jej realizacji poprawi się przepustowość i bezpieczeństwo a infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi transportu intermodalnego, czyli do składów pociągów o długości 750 m, prędkości do 120 km/godz. oraz maksymalnego nacisku na oś 221 kN. W ramach inwestycji w portach zmodernizowanych zostanie blisko 100 kilometrów torów (Szczecin – 61, Świnoujście – 35) oraz prawie 84 kilometry sieci trakcyjnej, wymienionych zostanie 285 rozjazdów (Szczecin – 177 i Świnoujście – 108), podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa poprzez  montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę 12 przejazdów kolejowo-drogowych w Szczecinie i 10 w Świnoujściu. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnica oraz 3 wiadukty kolejowe. 

Dodatkowo PKP PLK prowadzi szereg inwestycji na dwóch magistralach wiodących do portów w Szczecinie i Świnoujściu E-59 i CE-59. Ich zakończenie planowane jest na koniec 2022 roku. Obie linie są kluczowe dla obsługi ruchu towarowego w relacji porty w Szczecinie i Świnoujściu a Polska zachodnia i południowo-zachodnia oraz dalej środkowa i południowa Europa (europejski korytarz transportowy Bałyk/Adriatyk). W wyniku modernizacji zwiększona zostanie przepustowości linii, bezpieczeństwo, wyeliminowane zostaną tzw. wąskie gardła, a infrastruktura zostanie dostosowana do obsługi długich i ciężkich składów intermodalnych.

„Kolejowe przejścia graniczne – klucz do eksportu i tranzytu” to wydarzenie podczas, którego uczestnicy wspólnie będą dyskutować o kluczowych sprawach związanych ze znaczeniem kolei w globalnym łańcuchu dostaw towarów, w tym także w relacji z portami morskimi. Takie wydarzenie to doskonała platforma komunikacji skupiająca wszystkich zainteresowanych tą tematyką, to również doskonała okazja do edukacji społeczeństwa na temat znaczenia zrównoważonego transportu towarów dla polskiej gospodarki i portów.  Staranny dobór prelegentów zapewnia wysoki poziom tego wydarzenia, a profesjonalne prezentacje pozwolą ekspertom i uczestnikom konferencji na cenną wymianę doświadczeń w zakresie problematyki objętej programem konferencji.  

Zapisy na wydarzenie i dodatkowe informacje:

mail: malaszewicze@kolej365.pl

Źródło: https://intermodalnews.pl/2021/08/25/zaplecze-intermodalne-kluczowe-dla-rozwoju-portow-szczecin-i-swinoujscie/?fbclid=IwAR1e4M_LSFEA7rIDbmj84GTksiq6GCt6c8tLc2lU5isFf53tMCJAdE3orIo

fot.: Port Szczecin – Świnoujście

Zobacz podobne

Zrobiły to! Polski żagiel ze srebra

BS

Nowy projekt wodorowy PGNiG i Politechniki Śląskiej z dofinansowaniem NCBiR

KM

Przekop Mierzei Wiślanej – „Inwestycja Wolności”

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie