Polski Portal Morski
Aktualności Polska Morska TV Porty

Prace na placach przed terminem w Porcie Gdynia

Rośnie zaplecze logistyczne Portu Gdynia. Niemal gotowe do użytku są już trzy hektary nowych placów manewrowo-składowych, które wkrótce mają się zapełnić. Jak na razie prace wyprzedzają harmonogram i zapowiada się na to, że łącznie 18 hektarów nowej powierzchni będzie gotowe jeszcze w tym roku.

To jedna z tych inwestycji, które są niezbędne dla rozwoju Portu Gdynia. Nowe place manewrowo-składowe pozwolą na sprawniejsze korzystanie z transportu intermodalnego i przeładunek jeszcze większej ilości towarów przypływających do Gdyni. Część prac budowlanych już się zakończyła i w najbliższym czasie portowa spółka będzie mogła rozpocząć poszukiwania klientów, którzy zagospodarują około 3 hektary powierzchni.

Wykonawca betonowych placów przy ul. Logistycznej w Gdyni – firma NDI przyspieszyła pierwotny harmonogram prac m.in. dzięki całodobowej pracy czy przygotowaniu własnego węzła betoniarskiego na budowie. Ukończono dopiero część inwestycji, ale wszystko wskazuje na to, że całość – około 18 hektarów powierzchni manewrowo-składowej – uda się zrealizować jeszcze przed końcem roku, czyli znacznie wyprzedzając ostateczny termin.

– Jesteśmy zadowoleni, że w okresie mniej więcej połowy czasu na realizację tego projektu generalny wykonawca oddaje nam do użytku pierwszą, trzyhektarową część, tym samym znacznie wybiegając poza harmonogram. Dzięki temu już wkrótce będziemy mogli zaoferować te place naszym klientom, zwiększając przychody spółki – mówi Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.

– Obecnie stan zaawansowania robót wygląda tak, że podbudowy zostały wykonane w stu procentach, a nawierzchnie w pięćdziesięciu procentach. Do wykonania pozostały niektóre prace nawierzchniowe i brukarskie oraz roboty wykończeniowe, takie jak humusowanie i ogrodzenie – wymienia Przemysław Młynarczyk, kierownik budowy z firmy NDI.

Place przy ul. Logistycznej są budowane z 45-centymetrowej warstwy zbrojonego betonu, która daje nośność sięgającą 20 ton na metr kwadratowy. Oznacza to, że na nowych placach będzie można składować kontenery ułożone nawet w sześć warstw czy inne ładunki wielkogabarytowe. Wykonawca użyje łącznie 80 tys. metrów sześciennych betonu.

To nie wszystko. W ramach budowy placu nr 1 wykonano też tzw. odwodnienie liniowe oraz przebudowano uzbrojenie podziemne i nadziemne – sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, elektroenergetyczne i telekomunikacyjne. Powstał także zbiornik retencyjny, który w razie ulewnych deszczy zgromadzi nadmiar wody. Przed wykonawcą jeszcze m.in. ustawienie ogrodzenia, budowa pomostów dla kontenerów chłodniczych oraz przepompowni wody pożarowej. Podobnie będzie wyglądać budowa drugiego placu, z tą różnicą, że powstaną również drogi dojazdowe.

Przypomnijmy, że budowa dwóch nowych placów manewrowo-składowych na potrzeby Portu Gdynia to koszt łącznie około 70,7 milionów złotych netto. W ten sposób spółka zajmuje ostatnie niezagospodarowane tereny znajdujące się w jej zasobach.

Warto pamiętać, że w gdyńskim porcie równolegle prowadzone są również inne inwestycje, w tym m.in. te związane z pogłębieniem i poszerzeniem wejścia do portu, które pozwolą na przyjmowanie i obsługę większych jednostek, nowym publicznym terminalem promowym czy przygotowaniami do powstania Portu Zewnętrznego na sztucznym pirsie. Trwają też prace wokół rozbudowy infrastruktury kolejowej prowadzącej do portu, co pozwoli w większym zakresie stawiać właśnie na transport intermodalny.

źródło/ fot. Gdynia.pl / mat.filmowy NDI

Zobacz podobne

Trwa boom inwestycyjny w Porcie Szczecin – Świnoujście

KM

Dania/ Analiza po wybuchach Nord Stream: Bałtyk zanieczyszczony trującym osadem, foki doznały uszkodzenia słuchu

BS

Polskie ro-paxy gotowe na unijny program „Fit for 55”

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie