Polski Portal Morski
Aktualności

Szczecin: most zwodzony zostanie rozebrany. Kto zbuduje nowy?

W przetargu na budowę kolejowego mostu przez Regalicę w Szczecinie za najkorzystniejszą uznano ofertę Budimeksu, podała spółka. W propozycję wpisano kwotę 282,6 mln zł netto.

To wspólny projekt PKP Polskich Linii Kolejowych i Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, a celem jest zapewnienie właściwego prześwitu dla lodołamaczy. Obecnie funkcjonująca w dzielnicy Podjuchy przeprawa, z uwagi na zbyt niski prześwit i awaryjność zwodzonego przęsła, utrudnia akcje lodołamania. Filary nurtowe wstrzymują spływ lodu, odcinając lodołamacze, poza tym obiekt nie spełnia wymogów dla międzynarodowej klasy śródlądowej drogi wodnej Vb.

Nowy most zostanie zbudowany w sąsiedztwie obecnego. Planowana konstrukcja będzie wyniesiona na około 6,2 m nad poziom tzw. wielkiej wody żeglownej. Ze starego obiektu zostanie jedynie wpisane do rejestru zabytków zwodzone przęsło.

Poza tym w ramach tego zadania przebudowana będzie stacja Szczecin Podjuchy, powstanie nowy tor o długości 300 m. Budimex zapewnił, że wszystkie prace przeprowadzi w ciągu 26 miesięcy od podpisania umowy.

Zwodzony most w Szczecinie Podjuchach

Regalica jest wschodnim ramieniem Odry, pomiędzy nią a głównym nurtem znajduje się Międzyodrze. Zwodzony most kolejowy ma 262 m długości; 17,5 m długości przęsła zwodzonego. Jest jedynym obecnie czynnym obiektem kolejowym tego typu w Polsce i jedynym z napędem mechanicznym w Europie. Powstał w 1877 r., był elementem budowy linii kolejowej Wrocław–Szczecin. Tamtą przeprawę wysadzili w 1945 r. wycofujący się Niemcy. Zrekonstruowano ją w 1949 r.

źródło/ fot. inzynieria.com

Zobacz podobne

„Pogoria” zakończyła próby morskie. Kieruje się z Gdyni na Morze Śródziemne

BS

Navantia proponuje fregatę F-100 dla Marynarki Wojennej RP

BS

Postępy na budowie Polimery Police

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie